Ο κινεζικός κολοσσός της γρήγορης μόδας, Shein Group Ltd., ανακοίνωσε σημαντικές αυξήσεις τιμών στα προϊόντα της στις Ηνωμένες Πολιτείες, σηματοδοτώντας μία από τις πρώτες πρακτικές επιπτώσεις της κλιμακούμενης εμπορικής σύγκρουσης υπό τη νέα στρατηγική του Ντόναλντ Τραμπ.
Σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg News, οι ανατιμήσεις αφορούν ένα ευρύ φάσμα κατηγοριών, από προϊόντα ομορφιάς μέχρι είδη κουζίνας και παιχνίδια, με ορισμένα προϊόντα να σημειώνουν αυξήσεις έως και 377% μέσα σε διάστημα 24 ωρών.
Οι επιμέρους αυξήσεις ανά κατηγορία
Στην κατηγορία ομορφιάς και υγείας, η μέση τιμή των κορυφαίων 100 προϊόντων αυξήθηκε κατά 51%, ενώ τα είδη σπιτιού και κουζίνας και τα παιχνίδια εμφάνισαν αυξήσεις άνω του 30%. Η μεγαλύτερη καταγεγραμμένη αύξηση αφορά σε ένα σετ 10 πετσετών κουζίνας, όπου η τιμή υπερτετραπλασιάστηκε (+377%). Αντίθετα, στα γυναικεία ενδύματα οι ανατιμήσεις ήταν ηπιότερες, με μέσο όρο περίπου 8%.
Σημειώνεται ότι οι αλλαγές εφαρμόστηκαν μεταξύ 24 και 26 Απριλίου, περίοδο κατά την οποία το μέσο κόστος ενός ενδεικτικού καλαθιού 50 προϊόντων αυξήθηκε κατά 10%.
Ο ρόλος των νέων δασμών
Οι αυξήσεις έρχονται ως άμεση απάντηση στην απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να τερματίσει την εξαίρεση “de minimis” για δέματα αξίας κάτω των 800 δολαρίων που αποστέλλονται από την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ. Η κατάργηση της απαλλαγής συνεπάγεται την επιβολή δασμών έως και 120% σε πολλά εισαγόμενα προϊόντα.
Επιπλέον, από τις 2 Μαΐου τα τέλη ανά αποστολή αυξάνονται στα 100 δολάρια, με περαιτέρω αναπροσαρμογές από την 1η Ιουνίου. Το νέο καθεστώς δημιουργεί ιδιαίτερες πιέσεις σε επιχειρηματικά μοντέλα όπως αυτά της Shein και της Temu, που είχαν βασιστεί στη μαζική αποστολή μικροδεμάτων με μηδενικούς δασμούς.
Αντιδράσεις και στρατηγικές αναπροσαρμογές
Για να περιορίσει τις επιπτώσεις, η Shein έχει ήδη ξεκινήσει τη μεταφορά μέρους της παραγωγής της στο Βιετνάμ, προσφέροντας κίνητρα στους συνεργαζόμενους προμηθευτές. Η Temu, από την πλευρά της, προχωρεί σε αλλαγή του μοντέλου αποστολής, μεταφέροντας τα προϊόντα απευθείας σε αμερικανικές αποθήκες μέσω χύδην φορτίων.
Εν τω μεταξύ, στο διάστημα πριν από τις επίσημες αυξήσεις, οι δύο πλατφόρμες κατέγραψαν ενίσχυση των πωλήσεων στις ΗΠΑ, καθώς οι καταναλωτές έσπευσαν να δημιουργήσουν αποθέματα.
Αντίθετα με τις Ηνωμένες Πολιτείες, σε άλλες αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι τιμές της Shein παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητες, ενώ δεν παρατηρήθηκαν ελλείψεις ή αποσύρσεις προϊόντων.
Η διαφοροποιημένη πολιτική τιμολόγησης ανά γεωγραφική περιοχή υποδηλώνει ότι η Shein επικεντρώνεται στην απορρόφηση του κόστους όπου οι εμπορικοί περιορισμοί είναι λιγότερο αυστηροί, αποφεύγοντας την απώλεια μεριδίου αγοράς.
Επόμενα βήματα
Η εξέλιξη αυτή καθιστά σαφές ότι οι εμπορικές εντάσεις επηρεάζουν πλέον άμεσα την τσέπη των καταναλωτών. Το ερώτημα που αναδύεται είναι κατά πόσον οι αμερικανικές αρχές θα επιμείνουν στην αυστηροποίηση του πλαισίου ή αν θα αναζητηθούν συμβιβαστικές λύσεις για να αποτραπεί ένα νέο κύμα πληθωριστικών πιέσεων.
Για τις εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, ο νέος κύκλος προσαρμογών μόλις ξεκίνησε.