Για πρώτη φορά στην ιστορία της, η Tesla κατέγραψε πτώση στις παγκόσμιες πωλήσεις της το 2024, με μείωση 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αν και το ποσοστό αυτό μπορεί να φαίνεται μικρό, αποτελεί ένδειξη σημαντικών αλλαγών στην αγορά για την Tesla, η οποία τα τελευταία χρόνια σημείωνε σταθερή αύξηση, με ποσοστά 38% και 40% το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Η ανάλυση του CNN για το τι προκαλεί αυτή την πτώση αναφέρει διάφορους παράγοντες. Αν και ο Έλον Μασκ έχει προκαλέσει αίσθηση με τις πολιτικές του απόψεις και τη δημόσια δράση του, είναι δύσκολο να αποδοθεί η μείωση στις πωλήσεις αποκλειστικά στις πολιτικές του τοποθετήσεις.
Η πολιτική δράση του Μασκ και οι επιπτώσεις στην Tesla
Ο Έλον Μασκ έχει ταυτιστεί με πολλές πολιτικές πρωτοβουλίες και δημόσιες δηλώσεις, γεγονός που δεν έχει περάσει απαρατήρητο. Οι πιο πρόσφατες ενέργειές του, όπως η συμμετοχή σε συνεντεύξεις τύπου με τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, τον έχουν φέρει στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Αυτό έχει προκαλέσει μια αντίδραση στις πολιτικές τάσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, κυρίως στις «μπλε» πολιτείες, όπου οι Δημοκρατικοί κερδίζουν συχνά στις προεδρικές εκλογές.
Το CNN αναφέρει ότι οι πωλήσεις της Tesla στις «μπλε» πολιτείες μειώθηκαν κατά 7% σε σύγκριση με το 2023. Αντίθετα, στις «κόκκινες» πολιτείες, η εταιρεία είδε μικρή αύξηση στις πωλήσεις. Αυτό το μοτίβο μπορεί να δείχνει ότι οι πολιτικές θέσεις του Μασκ επηρεάζουν την απόφαση των καταναλωτών να προτιμήσουν ή να αποφύγουν την Tesla, αν και οι ειδικοί τονίζουν ότι η σύνδεση αυτή δεν είναι απόλυτα σαφής.
Η αντιπαράθεση στην αγορά και η αύξηση του ανταγωνισμού
Ένα άλλο βασικό στοιχείο που επηρεάζει την Tesla είναι ο έντονος ανταγωνισμός. Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η General Motors, η Ford και η Volkswagen, προχωρούν σε επιθετικές στρατηγικές και προσφέρουν ηλεκτρικά μοντέλα σε ανταγωνιστικές τιμές. Η Tesla, από την άλλη πλευρά, έχει κάνει σχετικά λίγες αλλαγές στη γκάμα της, κάτι που ίσως την έχει καταστήσει πιο ευάλωτη στην αναδυόμενη ανταγωνιστικότητα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η κινεζική εταιρεία BYD έχει κερδίσει έδαφος και την έχει ξεπεράσει στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, κυρίως στην Κίνα και στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, η Tesla εξακολουθεί να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά η άνοδος του ανταγωνισμού αυξάνει τις πιέσεις για καινοτομία και τιμές.
Η τιμή και η καθολική αντίδραση των καταναλωτών
Εκτός από τις πολιτικές απόψεις του Μασκ, οι καταναλωτές γενικά λαμβάνουν υπόψη και άλλους παράγοντες, όπως την τιμή και την ποιότητα των προϊόντων. Η πολιτική απόρριψη δεν φαίνεται να είναι το μόνο κριτήριο για τους αγοραστές, καθώς η τιμή και οι εναλλακτικές επιλογές από τους ανταγωνιστές καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την απόφαση αγοράς.
Ωστόσο, μια πρόσφατη δημοσκόπηση της Morning Consult δείχνει ότι το 32% των Αμερικανών καταναλωτών δηλώνουν ότι δεν θα εξέταζαν την αγορά ενός Tesla λόγω του Έλον Μασκ, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 27% το προηγούμενο έτος. Αξιοσημείωτο είναι ότι το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 17% το 2021, κάτι που ενδέχεται να δείχνει την επιδείνωση της εικόνας του Μασκ για ένα μέρος του κοινού.
Ακόμη ένα σημάδι της αντίδρασης κατά της Tesla είναι η αύξηση των μεταχειρισμένων μοντέλων της στην αγορά. Σύμφωνα με την Cox Automotive, οι μεταχειρισμένες Tesla καταχωρούνται σε αριθμούς ρεκόρ, με αύξηση 28% το τελευταίο έτος. Ωστόσο, η Cox επισημαίνει ότι αυτό ίσως να είναι απόρροια των αυξημένων πωλήσεων της Tesla κατά την πανδημία και όχι απαραίτητα λόγω των πολιτικών απόψεων του Μασκ.
Εν τέλει, ενώ οι πολιτικές απόψεις του Μασκ φαίνεται να επηρεάζουν την εικόνα της Tesla σε ορισμένους καταναλωτές, η τιμή και οι επιλογές που προσφέρονται από τους ανταγωνιστές είναι οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η αυξανόμενη παρουσία άλλων εταιρειών, όπως η BYD, καθιστά το τοπίο ολοένα και πιο ανταγωνιστικό.