Το 80% της Gen Z στην Ελλάδα επιλέγει τις ψηφιακές πληρωμές για τις αγορές της σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας, την οποία πραγματοποίησαν η Visa και το Ινστιτούτο ΕΣΕΕ. Στόχος; Στόχος να αποτυπωθεί η καταναλωτική συμπεριφορά και οι προτιμήσεις στον τρόπο πληρωμής των νέων ηλικίας 17 έως 30 ετών – της περίφημης γενιάς «Z».
Αν και η διείσδυση των εναλλακτικών μεθόδων πληρωμών, όπως τα ψηφιακά πορτοφόλια, να είναι ακόμη μικρή στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης, βρίσκεται σε συνεχή άνοδο. «Υπάρχει αυξημένη χρήση των ηλεκτρονικών πορτοφολιών. Ωστόσο, οι πολίτες, πολλές φορές, δεν το συνειδητοποιούν ότι χρησιμοποιούν ψηφιακό πορτοφόλι. Νομίζουν ότι πληρώνουν με κάρτα. Υπάρχουν άτομα που δεν βλέπουν τη διαφορά», ανέφεραν στελέχη της Visa και της ΕΣΕΕ, κατά την παρουσίαση μελέτης για τις καταναλωτικές συνήθειες της Gen Z στην Ελλάδα.
Μόλις το 22% των νέων καταναλωτών κάνει χρήση μετρητών ενώ μικρή παραμένει και η διείσδυση μεθόδων πληρωμής όπως το Paypal (2%), το IRIS (1%) και η τραπεζική εντολή (1%). «Όλοι οι υπόλοιποι τρόποι είναι πολύ χαμηλά, με το IRIS να είναι πιο χαμηλά από όσο περιμέναμε», ανέφεραν τα στελέχη της Visa και της ΕΣΕΕ, κατά την παρουσίαση της μελέτης.
Μέθοδοι πληρωμής
Αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούν το ψηφιακό χρήμα οι νέοι, η χρήση καρτών και μετρητών είναι ισορροπημένη για ποσά έως 20 ευρώ. Ωστόσο, για συναλλαγές που υπερβαίνουν τα 20 ευρώ, οι ψηφιακές πληρωμές αποκτούν σαφές προβάδισμα. Συγκεκριμένα, το 75% των νέων Ελλήνων επιλέγει ψηφιακές πληρωμές για ποσά από 21 έως 50 ευρώ. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 82% για αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ, ενώ για ποσά άνω των 100 ευρώ το 84% προτιμά ηλεκτρονικές πληρωμές. Το 59% των ερωτηθέντων, οι οποίοι χρησιμοποιούν κάρτα δήλωσαν πως τη χρησιμοποιούν για λόγους ευκολίας αλλά και ταχύτητας. Όσοι χρησιμοποιούν ψηφιακό πορτοφόλι επικαλούνται επίσης την ταχύτητα και την ευκολία ενώ όσοι προτιμούν μετρητά θέτουν ως βασικό το θέμα της ασφάλειας.
Αγορές μέσω Instagram
Η έρευνα αποκαλύπτει ότι η Gen Z πραγματοποιεί αγορές τόσο διαδικτυακά, όσο και από φυσικά καταστήματα. Ειδικότερα, το 28% ψωνίζει διαδικτυακά τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, με το 42% να κάνει ηλεκτρονικές αγορές μία ή δύο φορές τον μήνα.
Εξίσου ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας είναι ότι οι νέοι στην Ελλάδα δεν πείθονται από τους influencers για τις αγορές τους: μόλις 4 στους 10 προτιμούν εμπόρους που ανακαλύπτουν μέσω social media, ενώ οι μόλις το 2% δηλώνει ότι επηρεάζεται άμεσα από influencers. Αν, πάντως, αποφασίσουν να ψωνίσουν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως ειπώθηκε χθες, προτιμούν το Instagram και λιγότερο το Facebook (αν έχουν). Παρά τη δημοτικότητα των social media, η κύρια πηγή πληροφόρησης πριν από την αγορά παραμένει η προσωπική έρευνα σε online καταστήματα (35%), ακολουθούμενη από τις διαφημίσεις στα social media (16%) και τις προωθήσεις εντός καταστημάτων (16%).