Η Ελλάδα αναδεικνύεται σε έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς για τις διεθνείς μάρκες ειδών πολυτελείας, με τις επενδύσεις στον χώρο της λιανικής να επιταχύνονται χάρη στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος. Από τα εγκαίνια της Astir Marina μέχρι τη δυναμική ανάπτυξη πολυτελών εμπορικών σημείων στο κέντρο της Αθήνας και σε κορυφαίους νησιωτικούς προορισμούς, οι οίκοι υψηλής ραπτικής και πολυτελών αγαθών εδραιώνουν την παρουσία τους στη χώρα.
Η Ελλάδα στον παγκόσμιο χάρτη του luxury retail
Σύμφωνα με την έκθεση “Luxury Retail Report 2025” της Cushman & Wakefield Proprius, η χώρα μας προσελκύει όλο και περισσότερες επενδύσεις στον χώρο των ειδών πολυτελείας. Μία από τις πλέον εμβληματικές κινήσεις που σηματοδότησαν τη νέα αυτή εποχή ήταν τα εγκαίνια της Astir Marina στον Λαιμό της Βουλιαγμένης την άνοιξη του 2024. Εκεί, πολυτελή brands όπως οι Loro Piana, Zegna, Louis Vuitton, Gucci, Bottega Veneta, αλλά και η Cova Pasticceria (που ανήκει στον όμιλο Louis Vuitton Moet Hennessy) απέκτησαν φυσική παρουσία, απευθυνόμενα σε ένα διεθνές κοινό υψηλής εισοδηματικής στάθμης.
Παράλληλα, η μεγάλη επένδυση στο Ελληνικό και η ανάπτυξη του πολυτελούς τουριστικού συγκροτήματος καζίνο και ξενοδοχείου από τις ΓΕΚ Τέρνα και Hard Rock International αναμένεται να ενισχύσουν περαιτέρω το πολυτελές λιανικό εμπόριο στη χώρα τα επόμενα χρόνια.
Το luxury shopping στο κέντρο της Αθήνας
Η καρδιά των ειδών πολυτελείας χτυπά έντονα και στο κέντρο της Αθήνας, με την οδό Βουκουρεστίου και την Πανεπιστημίου να συγκεντρώνουν τις μεγαλύτερες μπουτίκ των διεθνών brands. Bulgari, Louis Vuitton, Chanel, Dior, Rolex, αλλά και τα πολυκαταστήματα Attica, μαζί με ιστορικά κοσμηματοπωλεία, αποτελούν σημεία αναφοράς για τις πολυτελείς αγορές.
Παγκόσμια τάση: Επιβράδυνση, αλλά στρατηγικές επενδύσεις
Το 2024 αποτέλεσε ένα μεταβατικό έτος για την αγορά πολυτελών ειδών παγκοσμίως. Μετά την έντονη ανάπτυξη που σημειώθηκε αμέσως μετά την πανδημία, το 2023 η αύξηση των λιανικών πωλήσεων ειδών πολυτελείας στην Ευρώπη επιβραδύνθηκε στο 7% (έναντι 23% το 2022), ενώ το 2024 περιορίστηκε περαιτέρω στο 4%. Παρόλα αυτά, η Ευρώπη εξακολουθεί να καταγράφει σχετικά ικανοποιητικές επιδόσεις, συγκριτικά με περιοχές όπως η Ασία – Ειρηνικός, όπου η κατανάλωση πολυτελών αγαθών επηρεάστηκε αρνητικά.
Τα πολυτελή θέρετρα και τα εποχικά καταστήματα
Οι κορυφαίοι οίκοι ειδών πολυτελείας επενδύουν πλέον δυναμικά σε τουριστικούς προορισμούς υψηλού προφίλ. Στην Ελλάδα, το Nammos Village στην Ψαρού της Μυκόνου αποτελεί σημείο αναφοράς, συγκεντρώνοντας τα μεγαλύτερα luxury brands του κόσμου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η εποχική παρουσία των brands, με τα pop-up stores να κερδίζουν έδαφος σε δημοφιλείς προορισμούς. Πρόκειται για καταστήματα που λειτουργούν μόνο κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, αξιοποιώντας την τάση των ταξιδιωτών για luxury shopping.
Ο ρόλος των μεγάλων brands στην ελληνική αγορά
Η Louis Vuitton ενισχύει την παρουσία της
Η Louis Vuitton καταγράφει εντυπωσιακή πορεία στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με τις οικονομικές της καταστάσεις, οι πωλήσεις της στην Ελλάδα το 2023 αυξήθηκαν κατά 19,3%, φτάνοντας τα 64,84 εκατ. ευρώ. Παρά την αύξηση των λειτουργικών εξόδων λόγω επέκτασης του προσωπικού, τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 14,5 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στη χώρα, εγκαινιάζοντας νέα καταστήματα, όπως αυτό στη Βουλιαγμένη και στο εστιατόριο Zuma στη Μύκονο.
Η Rolex σε σταθερή ανοδική πορεία
Η Rolex Ελλάς, αποκλειστικός εισαγωγέας των ρολογιών Rolex και Tudor, παρουσίασε αύξηση τζίρου 12,6% το 2023, με κύκλο εργασιών 93 εκατ. ευρώ. Τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν στα 90,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη διατηρήθηκαν σταθερά στα 6,66 εκατ. ευρώ.
Η εκρηκτική ανάπτυξη της Chanel στην Ελλάδα
Η Chanel κατέγραψε εντυπωσιακή πορεία, μέσω του συνεργάτη της Linea Piu. Το 2023, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 136,8%, αγγίζοντας τα 27,87 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 10,65 εκατ. ευρώ, με το καθαρό περιθώριο κέρδους να αγγίζει το 37,18%.
Η Chanel προχώρησε και σε δύο νέες μπουτίκ, μία στην οδό Βουκουρεστίου (μετεγκατάσταση από την οδό Σέκερη) και μία στη Μύκονο, ενισχύοντας την παρουσία της στον ελληνικό χώρο πολυτελούς λιανικής.
Η ισχυρή τουριστική ανάπτυξη και η παρουσία κορυφαίων διεθνών brands διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο στον χώρο των ειδών πολυτελείας στην Ελλάδα. Με στρατηγικές επενδύσεις σε ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, μαρίνες, πολυτελή εμπορικά σημεία και τουριστικά θέρετρα, η χώρα καθιερώνεται ως ένας από τους βασικούς παίκτες του ευρωπαϊκού luxury retail.