Διαρκές πεδίο ανάπτυξης φέρνει για τη skroutz το last mile, τομέα στον οποίο επενδύει σημαντικά τα τελευταία χρόνια τόσο για την ενίσχυση των συνεργατών της με προσφερόμενες υπηρεσίες όσο και για τη βελτίωση της εμπειρίας που απολαμβάνουν οι καταναλωτές.
Πιο συγκεκριμένα, το Last Mile δίνει την δυνατότητα στη Skroutz να παρέχει ολοκληρωμένη εμπειρία στον καταναλωτή, ξεκινώντας από την πλατφόρμα παραγγελιών, έως την παραλαβή από το κατάστημα έως και την τελική παράδοση στον πελάτη της. Σκοπός είναι να παρουσιάζει μία αρραγή εικόνα χωρίς καμία ασυνέχεια, προκειμένου να πετύχει την καλύτερη δυνατή εντύπωση προς τον καταναλωτή, σε μία εποχή ιδιαίτερων και υψηλών απαιτήσεων.
Στόχος της skroutz είναι να προσφέρει ολοκληρωμένη και καθετοποιημένη διαδικασία στις υπηρεσίες που προσφέρει προς τους πελάτες της. Κύριο στοιχείο είναι και η ασφάλεια μίας καλής και αξιόπιστης πλατφόρμας αγορών, με δυνατότητα εγγύησης επιστροφής χρημάτων σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά και συνέπεια στην τελική παράδοση του προϊόντος της παραγγελίας σε συνδυασμό με ένα αξιόπιστο δίκτυο εμπορικών επιχειρήσεων – συνεργατών. Οι καταναλωτές βρίσκουν στο skroutz.gr πάνω από 28 εκατομμύρια προϊόντα από περίπου 8.000 συνεργαζόμενα καταστήματα, απολαμβάνοντας ασφάλεια αγορών, εγγύηση παραλαβής και επιστροφής χρημάτων και δωρεάν επιστροφή προϊόντων με κάθε αγορά μέσω Skroutz.
Η Skroutz Last Mile και οι έξυπνες θυρίδες
Η θυγατρική εταιρεία, Skroutz Last Mile, ξεκίνησε με 300 παραγγελίες ημερησίως και σήμερα ποσοστό που φτάνει σε περίπου 50% των παραγγελιών εξυπηρετούνται από τη συγκεκριμένη εταιρεία. Από αυτές τις παραγγελίες, το μεγαλύτερο μέρος διοχετεύεται στις έξυπνες θυρίδες παραλαβής (smart lockers). Στόχος από την πρώτη στιγμή ήταν να συσταθεί μία εταιρεία που θα έχει στο επίκεντρο της λογικής της, την εξυπηρέτηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, κάτι που δεν συμβαίνει με τις παραδοσιακές εταιρείες courier. H skroutz επενδύει περαιτέρω στην ενίσχυση του αριθμού των έξυπνων θυρίδων (smart lockers).
Το 2024 διέθετε 50.000 θυρίδες παράδοσης προϊόντων σε όλη την Ελλάδα και φέτος επιδιώκει να τις αυξήσει κατά 50%, φτάνοντας τις 75.000, επενδύοντας στη βελτίωση της συνολικής εμπειρίας του καταναλωτή. Στη διάρκεια της τελευταίας τετραετίας οι συνολικές επενδύσεις έχουν ανέλθει στα 50 εκατ. ευρώ με ένα μεγάλο κομμάτι της τάξεως των 20 εκατομμυρίων ευρώ αφορά σε επενδύσεις στα smart lockers και το Skroutz Last Mile καθώς και στον τομέα των πληρωμών μέσω της EveryPay αλλά και της ενίσχυσης των αποθηκευτικών δυνατοτήτων της, με νέες εγκαταστάσεις.
H skroutz, μέσα από ένα ευρύ πλέγμα υπηρεσιών που προσφέρει σε εταιρικούς πελάτες – συνεργάτες αλλά και σε ιδιώτες έχει καταφέρει να αναπτύσσεται χρόνο με το χρόνο, διευρύνοντας ταυτόχρονα την παρουσία της και στο εξωτερικό. Η παρουσία της εκτός ελληνικών συνόρων εντοπίζεται στη Ρουμανία και στην Κύπρο, ενώ επεκτείνεται και στη Βουλγαρία στο πλαίσιο του σχεδιασμού που έχει θέσει προς υλοποίηση η διοίκησή της. Το 2024 κατέγραψε αύξηση κύκλου εργασιών 24% σε σύγκριση με το 2023, φτάνοντας τα 131 εκατομμύρια ευρώ από 105,84 εκατομμύρια ευρώ το 2023.
Επενδύοντας στο last mile delivery
Να σημειωθεί ότι η skroutz δίνει βαρύτητα στην ανάπτυξη του last mile delivery, έχοντας επενδύσει σημαντικά ποσά σε θυρίδες παραλαβής (lockers) καθώς και στο shopping hub που διατηρεί στην οδό Αγίας Άννης στην Αθήνα, καθώς και από αυτό της Θεσσαλονίκης.
H ανάπτυξη του last mile όλο και περισσότερο, είναι αυτή που θα ανοίξει ταυτόχρονα και το πεδίο της περαιτέρω ανάπτυξης για τη skroutz στη διάρκεια των ετών που θα ακολουθήσουν. Δίνοντας με αυτόν τον τρόπο την δυνατότητα στην εταιρεία, να εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από την διεύρυνση του τοπίου στο ecommerce και τη σταδιακή μεταφορά μέρους της κατανάλωσης προς τα εκεί.
Οι προκλήσεις του last mile
Ωστόσο ο τομέας του last mile παρουσιάζει συχνά αρκετές προκλήσεις. Πρόσφατη έρευνα της DS Smith αναφέρει ότι η συντριπτική πλειοψηφία (84%) των επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου αναφέρουν αύξηση του κόστους περίπου στις last mile παραδόσεις τους τελευταίους 12 μήνες. Για ορισμένους, η αύξηση είναι σημαντική: 39% έχουν δει το κόστος να αυξάνεται περισσότερο από 10%, πολύ υψηλότερο από το ετήσιο ποσοστό πληθωρισμού 2,4% (Δεκέμβριος 2024) στην Ευρώπη, όπως αναφέρει η Eurostat, η στατιστική υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι έμποροι λιανικής με παρουσία στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου αντιδρούν στις πιέσεις που αντιμετωπίζουν ως αποτέλεσμα του υψηλότερου όστους παραδόσεις παραγγελιών last mile. Κάποιοι χρεώνουν περισσότερα για παράδοση και άλλοι αυξάνουν τις τιμές γενικά. Κάποιοι μειώνουν την ευελιξία που προσφέρουν στους καταναλωτές, ενώ διακόπτουν τη δυνατότητα για δωρεάν παράδοση και επιστροφή. Κάποιοι όμως απάντησαν με άλλους τρόπους, αξιολογώντας τα επιχειρηματικά τους μοντέλα και τα μοντέλα παράδοσης σε μια προσπάθεια βελτίωσης της αποτελεσματικότητας και αποφυγής δραστικών αποφάσεων που θα επηρέαζαν την εμπειρία του καταναλωτή.