Σε κλίμα ανοιχτού διαλόγου και ανταλλαγής απόψεων πραγματοποιήθηκε η συνάντηση γνωριμίας του νέου Προέδρου της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), κ. Σταύρου Καφούνη, με εκπροσώπους του Τύπου στα γραφεία της Συνομοσπονδίας.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο κ. Καφούνης παρουσίασε τις βασικές προτεραιότητες της νέας Διοίκησης, δίνοντας έμφαση στις προκλήσεις του εμπορικού κλάδου και στις στρατηγικές που θα ακολουθήσει η ΕΣΕΕ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού εμπορίου.
Ο εμπορικός κλάδος ως κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας
Το εμπόριο αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, επηρεάζοντας άμεσα τόσο το ΑΕΠ όσο και την απασχόληση. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, οι εμπορικές επιχειρήσεις καταγράφουν τζίρο ύψους 172,6 δισεκατομμυρίων ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 37,8% του συνολικού οικονομικού κύκλου εργασιών.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η συμβολή του εμπορίου στη δημιουργία προστιθέμενης αξίας. Για το 2023, ο κλάδος κατέλαβε την πρώτη θέση με 16,9 δισ. ευρώ, αντιστοιχώντας στο 18,6% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της χώρας.
Ο μεγαλύτερος εργοδότης της χώρας
Το ελληνικό εμπόριο δεν είναι μόνο οικονομικά ισχυρό, αλλά και κοινωνικά σημαντικό. Με 811.140 απασχολούμενους (ποσοστό 23,8% της συνολικής απασχόλησης), αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας. Από αυτούς, οι 588.424 είναι μισθωτοί (ποσοστό 23,1% του συνόλου των μισθωτών), ενώ οι υπόλοιποι αυτοαπασχολούμενοι και εργοδότες, αποδεικνύοντας τη σημασία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την οικονομία.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στη συμμετοχή των γυναικών στην απασχόληση. Το λιανικό εμπόριο ξεχωρίζει ως ένας από τους πιο ισότιμους κλάδους, καθώς το 53,3% των εργαζομένων είναι γυναίκες, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας ανέρχεται μόλις στο 42,9%.
Πέρα από τα χρηματοοικονομικά ζητήματα, το εμπόριο επηρεάζεται και από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό με τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες τρίτων χωρών. Το 2024 εισήλθαν στην Ευρώπη 4 δισεκατομμύρια δέματα από την Κίνα, πολλά από τα οποία δεν πληρούν τις απαραίτητες φορολογικές και ποιοτικές προδιαγραφές. Η ΕΣΕΕ, σε συνεργασία με την κυβέρνηση, ζητά ισότιμους όρους ανταγωνισμού για τις ελληνικές επιχειρήσεις, με αυστηρότερο έλεγχο στις εισαγωγές χαμηλού κόστους.
Το «Shopping in Greece» ως στρατηγική ανάπτυξης
Η ενίσχυση του τουριστικού εμπορίου αποτελεί βασικό άξονα της στρατηγικής της ΕΣΕΕ για το 2025. Μέσω του προγράμματος Shopping in Greece, στόχος είναι η ανάδειξη της Ελλάδας ως προορισμού για αγορές υψηλής ποιότητας, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ του εμπορίου και του τουρισμού.
Οι προκλήσεις του εμπορίου το 2025
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις του εμπορίου, τονίζοντας ότι ο κλάδος διανύει μία από τις πιο απαιτητικές περιόδους των τελευταίων ετών. «Παρά τις θετικές ενδείξεις στην αρχή του 2024, το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς χαρακτηρίστηκε από επιβράδυνση της κατανάλωσης, ενώ οι χειμερινές εκπτώσεις απέδωσαν κατώτερα των προσδοκιών αποτελέσματα», σημείωσε.
Η νέα Διοίκηση της ΕΣΕΕ δεσμεύτηκε να συνεχίσει να διεκδικεί μειώσεις φορολογικών και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων, βελτίωση της πρόσβασης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση και ενίσχυση της καινοτομίας μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον, η ΕΣΕΕ σχεδιάζει να καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις, βασισμένες σε επιστημονική τεκμηρίωση, με στόχο τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης και δίκαιης εμπορικής πολιτικής που θα στηρίζει τις επιχειρήσεις και θα δημιουργεί νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.