Η χρονιά 2024 κλείνει με έναν πληθωρισμό στον τομέα των σούπερ μάρκετ, ο οποίος εν μέρει περιορίστηκε, ενώ η μείωση των τιμών φαίνεται να συνεχίζεται και στο πρώτο δίμηνο του 2025.
Μείωση τιμών και ανάπτυξη πωλήσεων
Η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 3,7%, ενώ ο όγκος πωλήσεων ανέβηκε κατά 4%, με τις τιμές να μειώνονται κατά μέσο όρο κατά 0,3%. Παρά τις ανατιμήσεις προϊόντων, το πρόγραμμα μείωσης τιμών κατά 5%, που εφαρμόστηκε τον Νοέμβριο 2023, συνεχίστηκε επιτυχώς, με πολλές εταιρείες να μην επαναφέρουν τις τιμές λόγω της αύξησης των πωλήσεων.
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις και οι στρατηγικές προμηθευτών
Οι νομοθετικές παρεμβάσεις του 2024 δημιούργησαν αναταραχή στην αγορά, κυρίως με την επιβολή πλαφόν στο μικτό κέρδος και περιορισμούς στις προσφορές προϊόντων. Η ρύθμιση που απαγόρευε τις προσφορές για τρεις μήνες σε εταιρείες που αύξαναν τις τιμές δημιούργησε πιέσεις στους προμηθευτές και στα σούπερ μάρκετ, αλλά οι επιχειρήσεις προσαρμόστηκαν με νέες στρατηγικές τιμολόγησης.
Η στρατηγική της ιδιωτικής ετικέτας
Η ιδιωτική ετικέτα κέρδισε έδαφος, καθώς πολλοί καταναλωτές στράφηκαν σε πιο οικονομικές επιλογές. Τα σούπερ μάρκετ ενίσχυσαν την παρουσία τους στην αγορά αυτή, προσφέροντας προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε χαμηλότερες τιμές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
Οι προμηθευτές και τα οφέλη από τις ρυθμίσεις
Ορισμένοι προμηθευτές που αύξησαν τις τιμές τους κατά το πρώτο δίμηνο του 2024 βγήκαν κερδισμένοι, καθώς κατάφεραν να εκμεταλλευτούν τις εναλλακτικές στρατηγικές που επέβαλε η κυβέρνηση για τις προσφορές προϊόντων.
Ενίσχυση των ελέγχων και στρατηγική μείωσης κερδών
Οι πρόσφατες αυξήσεις προστίμων και οι εντατικοί έλεγχοι σε προμηθευτικές εταιρείες και αλυσίδες σούπερ μάρκετ προσέθεσαν μια νέα πρόκληση στην αγορά. Παρά τις πιέσεις στην κερδοφορία των εταιρειών, η συνέχιση του προγράμματος μείωσης τιμών το 2025 αναμένεται να παρέχει μια προσωρινή ανακούφιση στην αγορά.