Η 33η Γενική Συνέλευση του ΣΕΤΕ, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, απέδειξε πως ο ελληνικός τουρισμός έχει περάσει σε ένα στάδιο ωριμότητας, όπου η εμπειρία, η στρατηγική σκέψη και η ανάγκη για θεσμική συνέργεια βρίσκονται στο επίκεντρο. Οι τοποθετήσεις των κορυφαίων παραγόντων του κλάδου έδωσαν σαφές στίγμα για το πού βρίσκεται σήμερα το τουριστικό οικοσύστημα της χώρας και –κυρίως– πού πρέπει να πάει.
Ο τουρισμός δεν είναι δομικός
Ο πρόεδρος του ΙΝΣΕΤΕ, Γιώργος Βερνίκος, σημείωσε ότι η τρέχουσα τουριστική δυναμική δεν είναι συγκυριακή, αλλά αποτέλεσμα πολυετούς προσπάθειας. Όπως τόνισε, «οφείλουμε να θωρακίσουμε τον τουρισμό με διαρκή εγρήγορση». Το Ινστιτούτο δρομολογεί δράσεις που ενισχύουν τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του κλάδου, με καθαρή στόχευση στην ανταγωνιστικότητα σε διεθνές επίπεδο.
Αυθεντικότητα, βιωσιμότητα, δημιουργία
Η πρόεδρος της Marketing Greece, Ιωάννα Δρέττα, παρουσίασε μια πολυεπίπεδη προσέγγιση, βασισμένη σε τέσσερις πυλώνες: Σύνθεση, Συνέργειες, Εξέλιξη, Δημιουργία. «Ο τουρισμός δεν είναι απλώς αριθμοί. Είναι πολιτισμός, κοινωνία, μέλλον», υπογράμμισε, σκιαγραφώντας την ανάγκη για έναν τουρισμό αυθεντικό και με ουσιαστικό κοινωνικό αποτύπωμα.
Ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχιος Βασιλάκης, αναφέρθηκε στην ανάγκη άμεσης επένδυσης σε υποδομές, με πρόταση αξιοποίησης των τοπικών τελών προς αυτή την κατεύθυνση. Τόνισε επίσης τη σημασία των διακλαδικών συνεργειών με άλλους παραγωγικούς τομείς – μια προσέγγιση που θα ενισχύσει την ποιότητα του προσφερόμενου προϊόντος.
Επενδύσεις με στόχο το μακροπρόθεσμο
Ο Φωκίων Καραβίας, CEO της Eurobank, στάθηκε στη δυναμική των επενδύσεων υψηλής ποιότητας για τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στις αναδυόμενες αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, ενώ χαρακτήρισε τον τουρισμό «σταθερό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, και στις καλές και στις δύσκολες περιόδους».
Ψηφιακός τουρισμός: Από την τάση στην πραγματικότητα
Ο Λυκούργος Αντωνόπουλος, Chief Commercial Officer του Ομίλου ΟΤΕ, παρουσίασε τον ρόλο της τεχνολογίας ως βασικό παράγοντα ανάπτυξης. Ο ψηφιακός και προσωποποιημένος τουρισμός μπορεί να βελτιώσει δραστικά την εμπειρία του επισκέπτη και να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προορισμών.
Συνέργεια κράτους – κοινωνίας – τουρισμού
Ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, Αλέξανδρος Θάνος, περιέγραψε τον θεσμικό ρόλο του Συνδέσμου ως δίαυλο επικοινωνίας ανάμεσα σε κράτος, αυτοδιοίκηση, κοινωνία και τουριστικό τομέα. Ο ΣΕΤΕ, όπως σημείωσε, δεν είναι απλώς ένας φορέας εκπροσώπησης αλλά καταλύτης διαλόγου και αλλαγής.
Ο γενικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, Ηλίας Κικίλιας, έθεσε επιτακτικά το ζήτημα ενός ενιαίου στρατηγικού σχεδιασμού για τον τουρισμό, στηριγμένου σε δεδομένα, έρευνα και στοχευμένες συνεργασίες. Όπως υπογράμμισε, χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, η διατήρηση της σημερινής δυναμικής είναι επισφαλής.
Συμμετοχικός τουρισμός
Κλείνοντας, ο γενικός διευθυντής της Marketing Greece, Νίκος Διαμαντόπουλος, επανέφερε τις λέξεις-κλειδιά που φαίνεται να συνοψίζουν τη νέα φιλοσοφία του τουριστικού οικοσυστήματος: Σύνθεση, Συνέργεια, Εξέλιξη, Δημιουργία. Ο στόχος είναι ένας τουρισμός που λειτουργεί με ορίζοντα, αποδοτικότητα και κοινωνική συμμετοχή.
Το μήνυμα της φετινής Γενικής Συνέλευσης ήταν σαφές: ο τουρισμός της Ελλάδας δεν μπορεί να στηρίζεται μόνο στο «προϊόν», αλλά οφείλει να εξελιχθεί σε μια συντονισμένη στρατηγική επιλογή για το μέλλον της χώρας. Η εμπειρία, η τεχνογνωσία και η δυνατότητα συνεργασίας είναι ήδη παρούσες. Αυτό που απαιτείται είναι συνέπεια και βούληση.