Με την αναζήτηση πληροφοριών να είναι μία από τις πιο κοινές διαδικτυακές δραστηριότητες, οι μηχανές αναζήτησης, όπως η Google, είναι για χρόνια κυρίαρχες στο Διαδίκτυο. Ωστόσο, η νέα τάση που φέρνει η τεχνητή νοημοσύνη, με την άνοδο των chatbot όπως το ChatGPT και το Perplexity, έχει αρχίσει να αμφισβητεί αυτή τη θέση κυριαρχίας.
Ο Matthew Berman, για παράδειγμα, προτιμά πλέον το chatbot Perplexity για τις αναζητήσεις του αντί της παραδοσιακής μηχανής αναζήτησης της Google, καθώς οι απαντήσεις του Perplexity είναι άμεσες και συνοπτικές, εξοικονομώντας του χρόνο. Σύμφωνα με τον ίδιο, το ποσοστό των περιπτώσεων όπου παίρνει ακριβώς αυτό που ζητά από το Perplexity ή το ChatGPT είναι πολύ πιο υψηλό από αυτό του Google, το οποίο απαιτεί χρόνο για να κάνει κλικ σε διάφορους συνδέσμους.
Το κόστος της αλλαγής
Η αλλαγή αυτή θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για το επιχειρηματικό μοντέλο της Google. Η αναζήτηση στο Google υποστηρίζεται κυρίως από διαφημίσεις, και αυτό είναι ένα μοντέλο που πιθανόν να βρεθεί σε κρίση καθώς τα chatbots δεν εξαρτώνται από διαφημίσεις με τον ίδιο τρόπο. Η OpenAI και η Perplexity ήδη προσφέρουν συνδρομητικές υπηρεσίες, όπως το ChatGPT Plus και το Perplexity Pro, γεγονός που εγείρει την πιθανότητα να πληρώνουν οι χρήστες για τις αναζητήσεις τους.
Αναγνώριση και προσαρμογή της Google
Η Google, αν και αντιμέτωπη με αυτή τη νέα απειλή, προσπαθεί να προσαρμοστεί στην τάση, ενσωματώνοντας λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης στις υπηρεσίες της, όπως το AI Overviews, το οποίο προσφέρει πιο άμεσες και ακριβείς απαντήσεις. Ωστόσο, η Google εξακολουθεί να βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς το επιχειρηματικό μοντέλο της εξαρτάται από τις διαφημίσεις που εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Η εμπειρία του χρήστη και η αξιοπιστία των chatbots
Παρά την υψηλή απόδοση που προσφέρουν τα chatbots, η αξιοπιστία τους παραμένει αμφισβητήσιμη. Οι χρήστες μπορούν να βρουν λάθη στις απαντήσεις των chatbots, ενώ η ανάγκη για διασταύρωση πληροφοριών με άλλες πηγές παραμένει σημαντική. Όπως και οι παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης, τα chatbots ενδέχεται να παρέχουν ανακριβείς πληροφορίες, γνωστές ως “παραισθήσεις”.