Η ελληνική αγορά logistics εμφανίζει αυξημένη ζήτηση, ειδικά μετά την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παρά την κομβική γεωγραφική θέση της χώρας, το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει χαμηλό λόγω έλλειψης σύγχρονων υποδομών και περιορισμένης προσφοράς αποθηκευτικών χώρων.
Η πρόσφατη σύσκεψη στο υπουργείο Ανάπτυξης έφερε στο προσκήνιο τις εξελίξεις γύρω από έξι νέα logistics centers σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, εξετάζεται η επικαιροποίηση του νομικού πλαισίου του 2014 ώστε να προσαρμοστεί στις διεθνείς απαιτήσεις. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: να μετατραπεί η Ελλάδα σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, Βορρά και Νότου.
Οι βασικές προκλήσεις
Σύμφωνα με έρευνα της GEOAXIS, ο κλάδος των logistics αντιμετωπίζει έξι βασικά εμπόδια:
- Περιορισμένη διαθεσιμότητα γης: Η εξεύρεση νέων εκτάσεων γίνεται δυσκολότερη και ακριβότερη.
- Αυστηροί πολεοδομικοί περιορισμοί: Δυσχεραίνουν τις νέες αναπτύξεις.
- Αβέβαιο κόστος κατασκευής: Ο πληθωρισμός και η άνοδος των τιμών πρώτων υλών αυξάνουν το ρίσκο.
- Έλλειψη εργατικού δυναμικού: Η στελέχωση απομακρυσμένων κέντρων καθίσταται πρόκληση.
- Περιβαλλοντικοί περιορισμοί (ESG): Οι επενδύσεις πρέπει να συμμορφώνονται με νέους πράσινους κανονισμούς.
- Ενεργειακό κόστος και επάρκεια: Ιδιαίτερα κρίσιμο για εγκαταστάσεις ψυχρής αποθήκευσης.
Παρά τις προκλήσεις, το 2025 αναμένεται να είναι έτος-σταθμός, καθώς προγραμματίζονται επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ σε νέες αποθήκες και logistics hubs.
Οι διεθνείς τάσεις και η θέση της Ελλάδας
Η απορρόφηση αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη άγγιξε τα 13,6 εκατ. τ.μ. το 2024, με αυξημένη ζήτηση για μεγάλους χώρους άνω των 10.000 τ.μ. Οι κορυφαίες αγορές είναι η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, με την Ελλάδα να παραμένει εκτός του βασικού επενδυτικού ενδιαφέροντος λόγω μειωμένης προσφοράς και κατακερματισμένων υποδομών.
Οι περισσότερες αποθήκες στην Ελλάδα διαθέτουν ωφέλιμο ύψος κάτω των 9 μέτρων, όταν τα σύγχρονα πρότυπα απαιτούν ύψος άνω των 10 μέτρων για βέλτιστη αποθήκευση. Η αναβάθμιση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων είναι κρίσιμη για την προσέλκυση διεθνών παικτών.
Ποιες είναι οι προοπτικές;
Για να μπει η Ελλάδα στον χάρτη των διεθνών μεταφορών, απαιτούνται:
- Επενδύσεις σε σύγχρονες αποθήκες και hubs με υψηλές προδιαγραφές.
- Απλοποίηση του νομικού πλαισίου για να διευκολυνθεί η ανάπτυξη νέων μονάδων.
- Αξιοποίηση της γεωπολιτικής θέσης της χώρας ως κόμβου διαμετακόμισης.
- Κίνητρα για προσέλκυση διεθνών επενδυτών, ειδικά μέσω ΣΔΙΤ.
Με στρατηγικό σχεδιασμό και στοχευμένες επενδύσεις, η Ελλάδα μπορεί να εξελιχθεί σε βασικό παίκτη στον κλάδο των logistics, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της στη διεθνή αγορά.