Είμαι μητέρα 14 χρόνια και κάτι μήνες και ο ρόλος αυτός είναι από τους πιο δύσκολους που έχω διαλέξει. Δύσκολος λόγω των πολλαπλών αλλαγών που χρήζει…της άμεσης παρατηρητικότητας που χρειάστηκε και φυσικά χρειάζεται ακόμα, να αναπτύξω. Λόγω του ότι μέσα από αυτό το ρόλο εκπαιδεύομαι όσο πουθενά αλλού.
Μέσα από αυτό το ρόλο που έχω, λοιπόν, μπόρεσα να κατανοήσω καλύτερα αλλά και πιο ουσιαστικά και πρακτικά την αναγκαιότητα της συμμετοχής και της συνεργασίας με τους γονείς στη λογοθεραπευτική διαδικασία.
Η λογοθεραπεία δεν είναι μια «ατομική αποστολή» του παιδιού και του θεραπευτή. Είναι μια ομαδική διαδικασία, όπου ο ρόλος του γονέα είναι όχι μόνο υποστηρικτικός αλλά και πρωταγωνιστικός. Πολλές φορές, η εξέλιξη της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού εξαρτάται όχι τόσο από τη διάρκεια των συνεδριών, όσο από τη συνέπεια, τη στάση και τη συμμετοχή των γονιών στην καθημερινότητα.
Ο γονέας ως μέλος της θεραπευτικής ομάδας
Η επιτυχής λογοθεραπευτική παρέμβαση βασίζεται στη συνεργασία μεταξύ θεραπευτή και
οικογένειας. Οι γονείς μεταφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για το παιδί, όπως:
- Πώς επικοινωνεί στο σπίτι;
- Τι τον/την ενθουσιάζει;
- Ποιες είναι οι δυσκολίες του σε καθημερινά περιβάλλοντα;
Ο λογοθεραπευτής με τη σειρά του ενδυναμώνει τον γονέα, του δίνει κατευθύνσεις, τεχνικές και εργαλεία και μαζί συνδημιουργούν ένα πλάνο παρέμβασης που έχει πραγματικό αντίκρισμα στην καθημερινή ζωή του παιδιού.
Η καθημερινότητα ως πεδίο εξάσκησης
45 λεπτά με μία ώρα λογοθεραπείας την εβδομάδα δεν αρκεί για να μεταμορφώσει την επικοινωνία ενός παιδιού. Εκεί που πραγματικά «γίνεται η δουλειά», είναι στην καθημερινή αλληλεπίδραση με τον γονέα. Καθημερινές στιγμές όπως:
- η ώρα του φαγητού αλλά και άλλες καθημερινές ρουτίνες π.χ. η ώρα του μπάνιου,
- το παιχνίδι στο πάτωμα,
- η βόλτα στο σούπερ μάρκετ,
γίνονται ευκαιρίες για ενίσχυση του λόγου και της επικοινωνίας, όταν ο γονέας γνωρίζει πώς να τις αξιοποιήσει.
Πρότυπο και καθοδηγητής
Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από μίμηση. Ένας γονέας που μιλάει με σαφήνεια, συναίσθημα και σεβασμό, που δίνει χρόνο και χώρο στο παιδί να απαντήσει, που επικοινωνεί με ενθουσιασμό και ενδιαφέρον, δημιουργεί το πλαίσιο ασφάλειας και μίμησης που χρειάζεται το παιδί για να εξελιχθεί.
Συναισθηματική υποστήριξη
Η λογοθεραπεία, ειδικά για τα μικρότερα παιδιά ή αυτά που δυσκολεύονται περισσότερο, είναι συχνά πρόκληση. Τα συναισθήματα απογοήτευσης, η αίσθηση ότι «δεν τα καταφέρνω», μπορεί να οδηγήσουν σε άρνηση ή άγχος. Εκεί, ο γονέας γίνεται συναισθηματικός καθοδηγητής:
- Δείχνει εμπιστοσύνη στο παιδί
- Δεν το διορθώνει με πίεση αλλά με υποστήριξη
- Χαίρεται με κάθε μικρό βήμα
- Ενθαρρύνει θετικά όταν το παιδί δε θέλει να πάει στη λογοθεραπεία ή σε όποια άλλη
παρέμβαση γιατί ξαφνικά άρχισαν τα δύσκολα!
Ο γονέας ως συνεχιστής της παρέμβασης
Η συνεργασία δεν τελειώνει με το «ραντεβού της Τρίτης». Η λογοθεραπεία ζει στο σπίτι, μέσα
από:
- τα παιχνίδια που επιλέγονται
- τα βιβλία που διαβάζονται
- τις καθημερινές αλληλεπιδράσεις
Ο γονέας, με καθοδήγηση, μπορεί να συνεχίσει και να επεκτείνει τους στόχους της θεραπείας
με τρόπο φυσικό και διασκεδαστικό.
Συμπεράσματα και συμβουλή προς γονείς
Η λογοθεραπεία δεν είναι μια μεμονωμένη υπηρεσία. Είναι μια συστηματική προσπάθεια που απαιτεί συμμετοχή, κατανόηση και συνέπεια. Ο γονέας είναι ο βασικός σύμμαχος του παιδιού στο ταξίδι της γλωσσικής του ανάπτυξης. Όταν οι γονείς συμμετέχουν ενεργά, με πίστη και ευαισθησία, η θεραπεία αποκτά ουσία, διάρκεια και καρπούς.
Αυτός είναι ο βασικός λόγος που είναι σημαντικό ο γονιός να ζητήσει την κατάλληλη εκπαίδευση από τους θεραπευτές του παιδιού του, αν δεν του το παρέχουν από μόνοι τους. Η συμβουλευτική διαδικασία είναι και αυτό μέρος της όλης παρέμβασης για να έχει ακόμα καλύτερο αποτέλεσμα η θεραπευτική διαδικασία! Μη το φοβηθείτε αγαπημένοι μου γονείς! Εκεί θα βρείτε πολλά μαγικά κλειδιά!