Η Ευρωπαϊκή Ένωση εισέρχεται στο 2025 με δύο σημαντικά προβλήματα που αφορούν τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από τη μία πλευρά, η εφαρμογή των νέων κανονισμών για τις εκπομπές CO2, που ξεκίνησε την 1η Ιανουαρίου 2025, απαιτεί την απότομη μείωση των εκπομπών κατά 15% σε σχέση με το 2021. Από την άλλη, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε δύσκολη θέση καθώς δεν φαίνεται να έχουν την ικανότητα να προσαρμοστούν άμεσα στις απαιτήσεις της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση.
Οι απαιτήσεις του κανονισμού CAFE
Ο κανονισμός CAFE, που εγκρίθηκε το 2019, ορίζει αυστηρούς στόχους για τη μείωση των εκπομπών των νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Από το 2025, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων καλούνται να μειώσουν τις εκπομπές τους κατά 15%, με σταδιακή αύξηση αυτής της μείωσης, φτάνοντας στο 100% έως το 2035, απαγορεύοντας ουσιαστικά την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσφέρει ένα ευέλικτο σύστημα, δίνοντας τη δυνατότητα στους κατασκευαστές που πωλούν περισσότερο από 25% ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα να έχουν πιο χαλαρές υποχρεώσεις. Παρά τις αντιδράσεις του βιομηχανικού τομέα, ο κανονισμός παραμένει μια από τις βασικές προτεραιότητες της ΕΕ για το 2025 και τα επόμενα χρόνια.
Αντιδράσεις από τον τομέα και τη βιομηχανία
Η ACEA (Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) προειδοποιεί ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη παραμένουν χαμηλές, μόλις στο 13% της αγοράς, γεγονός που καθιστά δύσκολη την επίτευξη των στόχων για τη μείωση των εκπομπών. Η έντονη αυτή ανησυχία συνοδεύεται από την εκτίμηση ότι οι κατασκευαστές ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πρόστιμα έως και 16 δισεκατομμύρια ευρώ αν δεν συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις.
Παράλληλα, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται υπό πίεση από την κινεζική αγορά, η οποία σημειώνει εντυπωσιακή ανάπτυξη στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και από αμερικανικούς δασμούς που περιορίζουν τις εξαγωγές τους στις ΗΠΑ.
Διχασμός και αντίσταση στην ΕΕ
Το 2025, οι χώρες της ΕΕ βρίσκονται διχασμένες ως προς την εφαρμογή του κανονισμού CAFE. Χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία εξέφρασαν έντονες αντιρρήσεις, ενώ η Γερμανία έχει ζητήσει αναθεώρηση του κανονισμού λόγω της οικονομικής κρίσης. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να υποβάλει έκθεση για την εφαρμογή του κανονισμού, που ενδέχεται να οδηγήσει σε τροποποιήσεις από το 2026.
Το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ
Η εφαρμογή του κανονισμού CAFE εξαρτάται από την ικανότητα των κατασκευαστών να προσαρμοστούν στην ηλεκτροκίνηση, καθώς και από την ανάπτυξη υποδομών για την υποστήριξή τους. Παρά τις προκλήσεις, η μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών παραμένει το κεντρικό σχέδιο για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ΕΕ, ωστόσο η επιτυχία αυτής της μετάβασης παραμένει αβέβαιη.
Πηγή: ot.gr