Η Γραμμή 4 του Μετρό Αθηνών, με συνολικό μήκος 12,8 χιλιομέτρων και 15 σταθμούς, αποτελεί αναμφίβολα ένα τεχνολογικά φιλόδοξο και επιχειρησιακά σύνθετο εγχείρημα. Δύο υπερσύγχρονοι μετροπόντικες, η «Νίκη» και η «Αθηνά», εργάζονται ταυτόχρονα για να διανοίξουν υπόγειες σήραγγες που φιλοδοξούν να αποσυμφορήσουν την κυκλοφοριακή πίεση και να επαναχαρτογραφήσουν τον αστικό χάρτη της Αθήνας.
Το εργοτάξιο στο Φρέαρ Βεΐκου ήταν το σημείο συνάντησης για δημοσιογράφους και τεχνικούς την Πέμπτη 19 Ιουνίου, όπου AVAX και επικεφαλής του έργου παρουσίασαν την πρόοδο αλλά και τις κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο εν εξελίξει δημόσιο έργο της χώρας.
Νίκος Σπυριδωνάκος: «Κάτω από τα έγκατα της πρωτεύουσας χτίζεται η επόμενη μέρα»
Ο Νίκος Σπυριδωνάκος, διευθυντής του έργου της Γραμμής 4, επιβεβαίωσε ότι η πρόοδος κινείται εντός των προβλεπόμενων χρονικών πλαισίων:
«Η κατασκευή της σήραγγας γίνεται με προκατασκευασμένους δακτυλίους. Η ημερήσια πρόοδος είναι ικανοποιητική και οι ρυθμοί τέτοιοι, που οι Αθηναίοι πρέπει να είναι σίγουροι ότι ένα μεγάλο έργο βρίσκεται σε εξέλιξη κάτω από τα πόδια τους».
Η «Νίκη» έχει ήδη διανύσει περίπου 1,4 χλμ., έχοντας ολοκληρώσει τους σταθμούς Άλσος Βεΐκου και Γαλάτσι, και συνεχίζει προς Κυψέλη. Το τελικό της ταξίδι θα την οδηγήσει μέχρι το Φρέαρ Διακλάδωσης Ευαγγελισμού, έναν υπόγειο κόμβο κάτω από τη Βασιλέως Κωνσταντίνου, απέναντι από το Πάρκο Ριζάρη.
Μιτζάλης (AVAX): «Πρόκειται για ένα έργο με 33 εργοταξιακές καταλήψεις, δεν είναι όλα προβλέψιμα»
Ο Νίκος Μιτζάλης, εκπρόσωπος του γραφείου του Διευθύνοντος Συμβούλου της AVAX, ήταν απόλυτος:
«Μιλάμε για 15 σταθμούς στο κέντρο της Αθήνας και 33-34 εργοταξιακές καταλήψεις. Ορισμένοι σταθμοί ακόμη δεν έχουν ξεκινήσει λόγω ιδιαιτεροτήτων, όμως εκεί που δουλεύουμε, τηρούμε κανονικά τα χρονοδιαγράμματα και σε πολλές περιπτώσεις προσπαθούμε να επιταχύνουμε».
Ο δεύτερος μετροπόντικας, η «Αθηνά», έχει ήδη διανύσει 3,2 χιλιόμετρα ξεκινώντας από την Κατεχάκη. Βρίσκεται μόλις 90 μέτρα μακριά από τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, προχωρώντας κατόπιν προς Καισαριανή με τελικό προορισμό και αυτός το Φρέαρ Διακλάδωσης Ευαγγελισμού.
Τρεις σταθμοί-αγκάθια και η αλυσιδωτή επίδραση
Ωστόσο, τα πάντα δεν κυλούν γραμμικά. Ο Σπυριδωνάκος εξήγησε αναλυτικά πως η πρόοδος του έργου καθορίζεται από «κρίσιμες διαδρομές» που κάθε φορά αλλάζουν, ανάλογα με το ποιος σταθμός είναι διαθέσιμος για εργασίες:
- Πανεπιστημιούπολη: Αρχαιολογική έρευνα σε εξέλιξη καθυστερεί την έναρξη κατασκευής.
- Γουδί: Απρόβλεπτη παρουσία αγωγού της ΕΥΔΑΠ και αρχαιολογική οδός οδηγούν σε ανάγκη νέας χωροθέτησης.
- Αλεξάνδρας: Αν και παραδόθηκε με καθυστέρηση, επηρεάζει την συνολική αλυσίδα έργων, καθώς μέχρι να περάσει ο ΤΒΜ και να αποσυναρμολογηθεί στον Ευαγγελισμό, δεν μπορούν να ξεκινήσουν ουσιαστικές εργασίες πλην εκσκαφών.
Η περίπτωση του σταθμού Ευαγγελισμός χαρακτηρίστηκε ως η πιο κρίσιμη:
«Αν καθυστερήσει η παράδοσή του δύο χρόνια, θα μπλοκάρει και τη ροή σε όλους τους προηγούμενους σταθμούς», είπε χαρακτηριστικά ο Σπυριδωνάκος.
Το στοίχημα της Αθήνας και ο πολιτικός χρόνος
Η Γραμμή 4 του Μετρό δεν είναι απλώς μια νέα γραμμή μεταφοράς. Είναι το στοίχημα της σύγχρονης αστικής βιωσιμότητας, ένα έργο που αναμένεται να εξυπηρετεί 340.000 επιβάτες καθημερινά, μειώνοντας τις εκπομπές CO₂ και αποσυμφορώντας τις ήδη κορεσμένες γραμμές 2 και 3.
Όμως η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 συνδέεται άρρηκτα με τις πολιτικές δεσμεύσεις, τις χρηματοδοτικές σταθερές, τις αρχαιολογικές ανατροπές και τις υποδομές κοινής ωφέλειας που πολλές φορές «ανακαλύπτονται» στην πορεία.
Το έργο, προϋπολογισμού άνω των 1,5 δισ. ευρώ, είναι μια σπάνια ευκαιρία για την αναβάθμιση του αστικού ιστού, ωστόσο η κάθε μέρα καθυστέρησης έχει κυριολεκτικά… υπόγειες συνέπειες.
Συμπέρασμα: Μια πόλη σε αναμονή
Η Γραμμή 4 του Μετρό είναι μια άσκηση υπομονής και τεχνικής ακρίβειας. Οι υπόγειες σήραγγες που διανοίγονται σήμερα ενδέχεται να αποτελέσουν σε λίγα χρόνια τους νέους κυκλοφοριακούς αρμούς της Αθήνας. Μέχρι τότε, η πρόκληση παραμένει ζωντανή και η δημόσια ανεκτικότητα προς τις εργοταξιακές καταλήψεις και τις καθυστερήσεις θα είναι καταλυτική για την επιτυχία του εγχειρήματος.
Όπως σημείωσε και ο ίδιος ο Σπυριδωνάκος:
«Το έργο εξελίσσεται διαρκώς. Δεν είναι κάτι στατικό. Και αυτό ακριβώς είναι το στοίχημα: να προσαρμοζόμαστε χωρίς να χάνουμε τον στόχο.»