Ένας στους δύο νέους στην Ελλάδα, ηλικίας 17-26 ετών, εκφράζει την πρόθεση να ιδρύσει τη δική του επιχείρηση μέσα στα επόμενα 3-5 χρόνια. Το φαινόμενο αυτό, που αντικατοπτρίζει την πανευρωπαϊκή τάση, προκύπτει από έρευνα της Apeiron Ventures και του Z Link, η οποία διερεύνησε τις προοπτικές και τις προκλήσεις για τη νέα γενιά επιχειρηματιών σε 14 χώρες.
Η Gen Z φαίνεται να επιλέγει την αυτοαπασχόληση όχι μόνο για το κέρδος, αλλά και για την κοινωνική προσφορά (58%) και τον έλεγχο της επαγγελματικής τους πορείας (57%). Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, το 62% των ερωτηθέντων σχεδιάζει να ξεκινήσει τη δική του επιχείρηση, ενώ στην Ελλάδα, οι επίδοξοι νέοι startuppers υπολογίζονται στο 50%.
Προκλήσεις στην πρόσβαση και τη δικτύωση
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τους νέους είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση (67%), με αρκετούς να θεωρούν εξίσου δύσκολη τη γνώση της αγοράς (46%) και την ανάπτυξη προϊόντος (33%). Παράλληλα, το 47% επιδιώκει να ξεκινήσει την επιχείρησή του με συνεργάτες, ενώ το 37% δηλώνει διατεθειμένο να το κάνει μόνος του, παρά τους κινδύνους.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι νέοι εντοπίζουν τις δικές τους αδυναμίες και αναγνωρίζουν ότι χρειάζονται περισσότερες δεξιότητες στη διαχείριση οικονομικών (65%), τη δικτύωση (60,6%) και το marketing (60,1%) για να πετύχουν.
Κίνητρο η ευελιξία και η αυτονομία
Η επιθυμία για αυτονομία και ευελιξία παραμένει βασικό κίνητρο για τη Gen Z. Η επιχειρηματικότητα προσφέρει τη δυνατότητα διαχείρισης της επαγγελματικής τους ζωής, κάτι που είναι ιδιαίτερα ελκυστικό σε μια εποχή που το αυξανόμενο κόστος ζωής και οι περιορισμένες ευκαιρίες σταθερής απασχόλησης επηρεάζουν σημαντικά τη γενιά αυτή.