E-economy
  • ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • BUSINESS STORIES – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ESG
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
No Result
View All Result
E-economy
  • ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • BUSINESS STORIES – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ESG
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
No Result
View All Result
E-economy
No Result
View All Result

Ελληνικές εξαγωγές τροφίμων: Ο δασμολογικός πόλεμος φέρνει «επαναχάραξη» στρατηγικής

Οι νέοι αμερικανικοί δασμοί 20% στα ευρωπαϊκά τρόφιμα πλήττουν άμεσα βασικούς εξαγωγικούς πυλώνες της Ελλάδας - Η ανάγκη για άνοιγμα σε νέες αγορές και ενίσχυση του branding γίνεται επιτακτική.

fotini_oikonomopoulou by fotini_oikonomopoulou
07/04/2025 11:22
in ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν ένα νέο, δυσμενές περιβάλλον, έπειτα από την απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να επιβάλουν δασμούς 20% σε όλα τα εισαγόμενα ευρωπαϊκά τρόφιμα. Η εξέλιξη αυτή, που επηρεάζει άμεσα εμβληματικά προϊόντα της ελληνικής αγροδιατροφής, όπως η φέτα, το ελαιόλαδο, η επιτραπέζια ελιά και το κρασί, δημιουργεί πιέσεις, αλλά και την ανάγκη για άμεσο αναπροσανατολισμό των εξαγωγικών στρατηγικών.

Δασμοί-σοκ στις ΗΠΑ: Πλήγμα για τη φέτα, τις ελιές και το κρασί

Η φέτα, με σημαντική δυναμική στην αγορά των ΗΠΑ – όπου καταλήγει περίπου το 8% της συνολικής παραγωγής – κινδυνεύει να χάσει έδαφος. Οι ελληνικές εξαγωγές του προϊόντος είχαν τριπλασιαστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, ωστόσο η αύξηση της τελικής τιμής λόγω των δασμών απειλεί την ανταγωνιστικότητά της.

ΙΣΩΣ ΝΑ ΣΑΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ

Η νομική μάχη Ευρωπαίων ξενοδόχων με την Booking.com

Η ιστορία του Perrie και ένα μεγάλο σκάνδαλο

ΕΛΣΤΑΤ: Μείωση 5,7% σημείωσαν οι εγγραφές νέων επιχειρήσεων το A’ τρίμηνο

Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και για τις επιτραπέζιες ελιές. Παρά την απουσία ισχυρού εγχώριου ανταγωνιστή στις ΗΠΑ, το μέτρο εφαρμόστηκε καθολικά. Οι εξαγωγείς βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα: να απορροφήσουν μέρος του κόστους ή να στραφούν σε νέες αγορές, καθώς η ευαισθησία της ζήτησης σε αυξήσεις τιμών θεωρείται υψηλή.

Το ελληνικό κρασί, με εξαγωγές προς τις ΗΠΑ που αντιστοιχούν περίπου στο 20% των συνολικών πωλήσεων, υφίσταται επίσης σημαντικό πλήγμα. Οι οινοπαραγωγοί επενδύουν τώρα σε διπλωματικές ενέργειες για την εξαίρεση του κλάδου από το μέτρο, αλλά ταυτόχρονα επανεξετάζουν τις διεθνείς τους προσεγγίσεις.

Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το ελαιόλαδο  με όπλο την ομογένεια

Το τυποποιημένο ελληνικό ελαιόλαδο φαίνεται να αντιμετωπίζει λιγότερες πιέσεις. Η πτώση της τιμής παραγωγού τού επιτρέπει να διατηρήσει σταθερά επίπεδα τιμών, απορροφώντας μερικώς την επιβάρυνση των δασμών. Παράλληλα, η ελληνική ομογένεια, ως βασικός καταναλωτής, διατηρεί σταθερή προτίμηση στο προϊόν, προσφέροντας ένα σχετικό πλεονέκτημα έναντι ανταγωνιστών.

Ωστόσο, ο ανταγωνισμός από τρίτες χώρες – όπως η Τουρκία – που δεν υπόκεινται στους ίδιους δασμολογικούς περιορισμούς, εντείνει την ανάγκη για ενίσχυση του brand identity και της προστιθέμενης αξίας των ελληνικών προϊόντων.

Με τις ΗΠΑ να καθίστανται λιγότερο προσβάσιμη αγορά, οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στρέφονται σε άλλες περιοχές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξακολουθεί να αποτελεί τον βασικό εξαγωγικό προορισμό, με χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ολλανδία να έχουν ισχυρή ζήτηση για ποιοτικά τρόφιμα.

Το Ηνωμένο Βασίλειο – παρ’ όλο το Brexit – διατηρεί το ενδιαφέρον του για ελληνικά προϊόντα, ιδίως φέτα και ελαιόλαδο. Παράλληλα, ο Καναδάς, μέσω της συμφωνίας CETA, προσφέρει ευνοϊκές συνθήκες εισαγωγής. Η στήριξη της ελληνικής ομογένειας εκεί αποτελεί επιπλέον θετικό παράγοντα.

Οι χώρες της Μέσης Ανατολής (ΗΑΕ, Σαουδική Αραβία, Κατάρ) εντείνουν τη ζήτηση για ποιοτικά εισαγόμενα τρόφιμα, ενώ στην Ασία (Κίνα, Ιαπωνία, Νότια Κορέα), η μεσογειακή διατροφή κερδίζει έδαφος, ιδίως στα ανώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα.

Η γεωγραφική διαφοροποίηση ως απάντηση στην κρίση

Η τρέχουσα συγκυρία υποχρεώνει τις ελληνικές επιχειρήσεις να αναπροσαρμόσουν τις εξαγωγικές τους πολιτικές. Η γεωγραφική διαφοροποίηση των αγορών στόχου, η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και η αξιοποίηση των διεθνών εμπορικών συμφωνιών της Ε.Ε. αναδεικνύονται σε κρίσιμους πυλώνες.

Παρά τις προκλήσεις, η αλλαγή του εξωτερικού περιβάλλοντος λειτουργεί και ως μοχλός αναβάθμισης. Η προσήλωση στην ποιότητα, η στρατηγική τοποθέτηση των ελληνικών προϊόντων και η επένδυση στο branding μπορούν να μετατρέψουν μια κρίση σε αφορμή για εξωστρεφή ανάπτυξη.

Tags: δασμοί ΗΠΑελαιόλαδο εξαγωγέςελληνικές εξαγωγές
Προηγούμενο άρθρο

IRIS: Υποχρεωτικό από τον Νοέμβριο – «Ασπίδα» κατά της φοροδιαφυγής

Επόμενο άρθρο

Online σούπερ μάρκετ: Πενταπλασιάστηκε η ανάπτυξη για τους μεγάλους παίκτες της αγοράς

fotini_oikonomopoulou

fotini_oikonomopoulou

Η Φωτεινή Οικονομοπούλου είναι απόφοιτη του Τμήματος Δημοσιογραφίας του Παντείου Πανεπιστημίου, με εμπειρία στον τομέα της ψηφιακής επικοινωνίας. Ειδικεύεται στη διαχείριση social media και στις πρακτικές του digital marketing, με στόχο την αποτελεσματικότερη προβολή και την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης με το κοινό.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ένα «καυτό» καλοκαίρι για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ξεκινά σε Ευρώπη και Ελλάδα

Ένα «καυτό» καλοκαίρι για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ξεκινά σε Ευρώπη και Ελλάδα

26 Μαΐου 2025
Σταύρος Σπαθής: Για πρώτη φορά η Γενική Συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος θα διεξαχθεί στην Κεφαλονιά

Σταύρος Σπαθής: Για πρώτη φορά η Γενική Συνέλευση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος θα διεξαχθεί στην Κεφαλονιά

25 Μαΐου 2024
Gen Z: Αναδιαμορφώνοντας τον «κόσμο» της εργασίας

Gen Z: Αναδιαμορφώνοντας τον «κόσμο» της εργασίας

20 Μαρτίου 2025
E-economy

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

  • ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • BUSINESS STORIES – ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ESG
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Όροι Χρήσης
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Follow Us

Copyright © eeconomy.gr 2024 - All Rights Reserved ™ Powered by FOCUS ON GROUP

No Result
View All Result
  • ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • BUSINESS STORIES
  • ΑΠΟΨΕΙΣ
  • ΑΝΑΠΗΡΙΑ – ΔΡΑΣΕΙΣ ESG
  • ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
  • ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
  • ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Copyright © eeconomy.gr 2024 - All Rights Reserved ™ Powered by FOCUS ON GROUP