Το 2024, ο συνολικός τζίρος της αγοράς άγγιξε τα 14,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 3,6% σε σχέση με το 2023. Οι πρώτες πέντε εταιρείες κατέχουν περίπου το 80% του συνολικού μεριδίου της αγοράς, αφήνοντας περιορισμένο χώρο για τις μικρότερες αλυσίδες και τα τοπικά καταστήματα. Η δυναμική αυτή δημιουργεί σημαντικές πιέσεις και ευκαιρίες για εξαγορές και συνεργασίες.
Κύρια μεγέθη και βασικοί παίκτες
Με τζίρο που αγγίζει τα 5,35 δισ. ευρώ, ο Σκλαβενίτης παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά. Με περίπου 2 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών, η Lidl αποτελεί τη μεγαλύτερη ξένη αλυσίδα στην ελληνική αγορά. Ο τζίρος της ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ υπολογίζεται γύρω στα 1,94 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μια μικρή πτώση σε σχέση με το 2023. Ο Μασούτης, με τζίρο 1,15 δισ. ευρώ, παραμένει ισχυρός στη Βόρεια Ελλάδα και προετοιμάζεται να διευρύνει την παρουσία του πανελλαδικά. Η αλυσίδα Μετρό, με κύκλο εργασιών περίπου 1,1 δισ. ευρώ, στοχεύει σε περαιτέρω ανάπτυξη μέσω franchise και συνεργασιών. Πριν την εξαγορά του, ο Κρητικός είχε τζίρο περίπου 0,7 δισ. ευρώ με ισχυρή παρουσία κυρίως στην Κρήτη, αλλά και σε Αττική και επαρχία.
Η εξαγορά της αλυσίδας Κρητικός από τον Μασούτη αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες κινήσεις αναδιάρθρωσης της τελευταίας δεκαετίας. Ο Κρητικός, με παρουσία σε όλη την Ελλάδα και ισχυρό δίκτυο franchise, ενισχύει θεαματικά τη γεωγραφική κάλυψη του Μασούτη, ο οποίος μέχρι πρόσφατα είχε επικεντρωθεί κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο νέος όμιλος θα διαχειρίζεται πάνω από 500 καταστήματα, ενισχύοντας σημαντικά το αποτύπωμά του στην Αττική και τα νησιά και ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 1,8 δισ. ευρώ, πλησιάζοντας πολύ την ΑΒ Βασιλόπουλος στην 3η θέση στην κατάταξη. Δημιουργείται μία νέα «δεύτερη ταχύτητα» στον κλάδο, πίσω από τον Σκλαβενίτη και τη Lidl, που πιέζει ασφυκτικά τους υπόλοιπους μεσαίους παίκτες. Η εξαγορά επιβεβαιώνει τη στρατηγική του Μασούτη να μετεξελιχθεί από περιφερειακή σε πανελλαδική δύναμη, με σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό και βλέμμα στραμμένο και στα Βαλκάνια.
Σε παράλληλο επίπεδο, η συνεργασία του Σκλαβενίτη με την Wolt, που τέθηκε σε εφαρμογή σηματοδοτεί την ισχυροποίηση της πιο παραδοσιακής και μεγαλύτερης ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ στον κόσμο του γρήγορου ηλεκτρονικού εμπορίου (quick commerce).
Τα προϊόντα του Σκλαβενίτη θα είναι διαθέσιμα μέσα από την εφαρμογή της Wolt, με παράδοση εντός 30 λεπτών, μέσω ειδικά διαμορφωμένων αποθηκών (dark stores). Ο Σκλαβενίτης διατηρεί το δικό του e-shop, αλλά η Wolt αναλαμβάνει τη γρήγορη διανομή χωρίς να επιβαρύνει τα φυσικά καταστήματα ενώ ενισχύει τη θέση της όχι απλώς ως πλατφόρμα delivery, αλλά και ως στρατηγικός logistics partner στο λιανεμπόριο. Και βέβαια αυτή η κίνηση δημιουργεί κινιτηκότητα στην αγορά και στις άλλες εταιρείες στο πεδίο του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Η ελληνική αγορά σούπερ μάρκετ είναι σε σημείο καμπής. Η έντονη συγκέντρωση, με εξαγορές όπως αυτή του Κρητικού από τον Μασούτη, διαμορφώνει νέους ισχυρούς παίκτες που επεκτείνονται πανελλαδικά. Παράλληλα, οι ψηφιακές τεχνολογίες και οι συνεργασίες με εταιρείες ταχυμεταφορών όπως η Wolt αλλάζουν τον τρόπο που οι καταναλωτές ψωνίζουν.
Αυτές οι εξελίξεις οδηγούν σε περαιτέρω αύξηση της πίεσης στους μικρούς παίκτες, ενίσχυση της διείσδυσης των ηλεκτρονικών πωλήσεων και δημιουργία οικονομιών κλίμακας . Η μάχη για την κατάκτηση των καταναλωτών θα ενταθεί, και οι αλυσίδες που θα καταφέρουν να συνδυάσουν οικονομική ισχύ, τεχνολογική καινοτομία και καλή εξυπηρέτηση θα είναι οι νικητές της επόμενης δεκαετίας.
Σύντομα θα μάθουμε ποια θα είναι η επόμενη κίνηση καθώς δύο εταιρείες, η ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ και η ΜΕΤΡΟ, δέχονται την μεγαλύτερη πίεση καθώς η πρώτη κινδυνεύει να βρεθεί στην τέταρτη θέση και η ΜΕΤΡΟ απομακρύνεται από τις 4 πρώτες.