Για πρώτη φορά, τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για τις χειμερινές εκπτώσεις 2025 έρχονται στο φως, με την ΕΣΕΕ να αναφέρει ότι οι εκπτώσεις αυτές δεν κάλυψαν τις προσδοκίες των επιχειρηματιών. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 900 σημεία πώλησης και συμμετείχαν 10 φοιτητές, ενώ για πρώτη φορά παρουσιάζονται και τα αποτελέσματα της εξέλιξης του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο για το 2024.
Βασικά ευρήματα της έρευνας για τις χειμερινές εκπτώσεις
Από την έρευνα προκύπτει ότι περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες (55%) κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων του 2025 σε σύγκριση με πέρυσι. Αντιθέτως, μόλις το 10% των επιχειρήσεων ανέφεραν καλύτερες πωλήσεις. Όπως αναφέρει η έρευνα, το 48% των επιχειρηματιών δηλώνουν ελάχιστα ικανοποιημένοι ή καθόλου ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα των εκπτώσεων, καταδεικνύοντας την ανάγκη για αναθεώρηση των στρατηγικών προσφορών και των εκπτώσεων.
Η τάση των επιχειρηματιών να διατηρούν τις χαμηλές τιμές και τις προσφορές και μετά το τέλος των επίσημων εκπτώσεων είναι έντονη, με 6 στους 10 επιχειρηματίες να υιοθετούν αυτή την τακτική. Επίσης, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (2 στις 3) αποφάσισαν να εφαρμόσουν εκπτώσεις άνω του 30%.
Η εξέλιξη του κύκλου εργασιών στο λιανικό εμπόριο το 2024
Το 2024, ο κύκλος εργασιών στο σύνολο του λιανικού εμπορίου έφτασε τα 71,6 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 2,4% σε σχέση με το 2023. Ωστόσο, η αύξηση αυτή φαίνεται να είναι «εύθραυστη», καθώς οι επιχειρήσεις χωρίς τρόφιμα, καύσιμα και οχήματα κατέγραψαν μικρότερη ενίσχυση του κύκλου εργασιών (1,8%).
Εντυπωσιακή αύξηση κατέγραψαν οι επιχειρήσεις που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, με το κύκλο εργασιών να ανέρχεται στα 45,3 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 5,1% σε σχέση με το 2023. Στην αντίθετη πλευρά, οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία παρουσίασαν πτώση 1,8% στον κύκλο εργασιών τους, καταδεικνύοντας τις δυσκολίες των μικρότερων επιχειρήσεων.
Διακυμάνσεις ανά περιοχή και κλάδο
Η έρευνα έδειξε σημαντικές διαφοροποιήσεις στον κύκλο εργασιών ανά περιοχή. Οι Περιφέρειες με την καλύτερη πορεία το 2024 ήταν το Βόρειο Αιγαίο, η Αττική και η Πελοπόννησος, ενώ οι Περιφέρειες με τη χειρότερη πορεία ήταν η Δυτική Ελλάδα, η Δυτική Μακεδονία και η Ήπειρος. Οι επιμέρους κατηγορίες του λιανικού εμπορίου παρουσίασαν επίσης διαφοροποιήσεις, με τα καλλυντικά και τα είδη καλλωπισμού να καταγράφουν αύξηση 12%, ενώ οι ηλεκτρικές συσκευές σημείωσαν πτώση της τάξης του 7,5%.
Αναγκαία παρεμβάσεις και προτάσεις από την ΕΣΕΕ
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Σταύρος Καφούνης, σημείωσε ότι η έρευνα αυτή αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο για την Πολιτεία και τους επιχειρηματίες προκειμένου να ληφθούν σωστές αποφάσεις για τη βιωσιμότητα του λιανικού εμπορίου. Η ΕΣΕΕ θα συνεχίσει να συνεργάζεται με πανεπιστημιακά ιδρύματα και φορείς του κλάδου για να αναπτύξει προτάσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων και την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες της αγοράς.
Η έρευνα δείχνει ότι, παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών το 2024, οι χειμερινές εκπτώσεις του 2025 δεν απέφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα για τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων. Η ανάγκη για στρατηγικές προσαρμογές, η μείωση της διάρκειας των εκπτώσεων και η ενίσχυση των μικρών επιχειρήσεων φαίνεται να είναι βασικές προτεραιότητες για το μέλλον του κλάδου.
Διαβάστε αναλυτικά το δελτίου τύπου εδώ.