Συναγερμός έχει σημάνει στους Έλληνες εξαγωγείς, ειδικά του κλάδου των τροφίμων, μετά τις αναφορές του νέου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή δασμών στις ευρωπαϊκές χώρες. Παρά το γεγονός ότι πολλοί εμφανίζονται καθησυχαστικοί ότι ίσως η Ελλάδα τη «γλιτώσει» από το συγκεκριμένο μέτρο, ωστόσο υπάρχει αγωνία για τις τελικές αποφάσεις.
Η ανησυχία είναι μεγαλύτερη ειδικά στις βιομηχανίες τροφίμων, που παράγουν αλλά και εμπορεύονται κορυφαία ελληνικά προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, οι ελιές, το κρασί, τα τυριά και συνολικά τα γαλακτοκομικά.
Ο Αμερικανός πρόεδρος μετά την ορκωμοσία του άνοιξε τα «χαρτιά» του και παρουσίασε τα σχέδιά του προκειμένου να υπερασπιστεί τα αμερικανικά προϊόντα με την επιβολή δασμών ως αντίμετρα στην υφιστάμενη εμπορική ανισορροπία με την Ευρώπη.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα ο νέος πρόεδρος σχεδιάζει να ανακοινώσει γενικό δασμό μεταξύ 10% και 20% για όλα τα προϊόντα και από όλες τις χώρες προέλευσης, ενώ όσον αφορά τις εισαγωγές από την Κίνα, εκεί ο αμερικανικός «πέλεκυς» θα φτάσει το 60%.
Σε περίπτωση που τελικά ισχύσει η επιβολή δασμών και στα ελληνικά προϊόντα, αυτόματα πλήττεται η ανταγωνιστικότητα μιας πολύ σημαντικής πηγής εσόδων για ελληνικές εταιρείες, καθώς η αμερικανική αγορά είναι ιδιαίτερα δυναμική και τα ελληνικά προϊόντα έχουν ιδιαίτερη ανταπόκριση, καθώς είναι υψηλής διατροφικής αξίας και ποιότητας.
Οι εξαγωγείς θα κληθούν αυτό το 10 έως 20% των δασμών είτε να το απορροφήσουν προκειμένου να συνεχίσουν να είναι ανταγωνιστικοί, μία αύξηση καθόλου αμελητέα, καθώς είναι μεγάλο ποσοστό, είτε θα πρέπει να το μετακυλήσουν στα προϊόντα. Η δεύτερη επιλογή θα σημάνει φυσικά ότι αυτόματα τα διάσημα ελληνικά τυριά, γιαούρτια, κρασιά και ελαιόλαδο, θα γίνουν ίσως και απαγορευτικά για μεγάλο μέρος των Αμερικανών καταναλωτών.
Μια ματιά στην μεγάλη εικόνα αρκεί για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της ζημιάς που θα προκληθεί. Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, οι εξαγωγές προς τις χώρες της Βόρειας Αμερικής κινήθηκαν ανοδικά, κατά 16%, από 2,1 δισ. το δεκάμηνο του 2023 σε 2,4 δισ. το 2024, λόγω της ενίσχυσης των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ κατά 18,3%, από 1,7 δισ. το 2023 σε 2 δισ. το 2024.
Ελληνικές εταιρείες με εξαγωγές στις ΗΠΑ
Κρι Κρι
Με «όχημα» το greek frozen yogurt η ΚΡΙ ΚΡΙ μέσα στο προηγούμενο καλοκαίρι πέρασε στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, εντάσσοντας την αγορά των ΗΠΑ στις χώρες που εξάγει τα προϊόντα της. Το Greek frozen yogurt έχει ήδη μπει σε ορισμένα σούπερ μάρκετ στο Τέξας, ενώ η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με μεγάλους λιανοπωλητές των ΗΠΑ για παραγωγή προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Η ΚΡΙ ΚΡΙ στις εξαγωγές έχει παρουσία σε περισσότερες από 42 χώρες. Το Frozen Yogurt με πρώτη ύλη το αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι είναι προϊόν στρατηγικής σημασίας και «ταξιδεύει» σε χώρες όπως η Ιταλία, η Κορέα, η Γερμανία. Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς παγωτού είναι 60 δισ. ευρώ και το μέγεθος της αγοράς παγωτού στην Αμερική είναι 19 δισ. ευρώ, μια αγορά που αποτελεί βασικό στόχο για την ανάπτυξη της ελληνικής εταιρείας τα επόμενα χρόνια.
ΜΕΒΓΑΛ
Η ΜΕΒΓΑΛ έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα στις ΗΠΑ, με τα προϊόντα της να εξάγονται σε 35 χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ. Το 2023 έκλεισε για την εταιρεία με τζίρο ύψους 185 εκατ. ευρώ, έναντι τζίρου 153 εκατ. ευρώ το 2022. Η ΜΕΒΓΑΛ εστιάζει στην περαιτέρω ενδυνάμωση της παρουσίας της στις διεθνείς αγορές, καθώς και στη διείσδυση σε νέες αγορές και κανάλια διανομής. Οι εξαγωγές της άλλωστε ανέρχονται πλέον στο 38% του συνολικού κύκλου εργασιών της. Εκτός από τις ΗΠΑ και τις ευρωπαϊκές αγορές, ανοίγονται συνεχώς καινούριες αγορές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ασία και δη την Ινδία. Η γαλακτοβιομηχανία έχει αναπτύξει εξαγωγική δραστηριότητα από το 1985 και πλέον εξάγει τα προϊόντα της σε 35 χώρες του κόσμου.
ΗΛΙΟΣ
Η ΗΛΙΟΣ, παραγωγός ζυμαρικών, έχει την αμερικανική αγορά ως βασική αγορά για τις εξαγωγές της. Από τις χώρες που εξάγει οι ΗΠΑ αποτελούν το 4% από το συνολικό 20% του τζίρου της εταιρείας που πραγματοποιείται εκτός Ελλάδας. Με ιστορία 92 ετών, η Βιομηχανία Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ, μια αμιγώς ελληνική οικογενειακή βιομηχανία με έδρα και εγκαταστάσεις στην Αττική, εστιάζει στην καινοτομία, προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία της εντός και κυρίως εκτός Ελλάδας.
Παλίρροια
Τα προϊόντα της οικογένειας Σουλιώτη, όπως τα παραδοσιακά ντολμαδάκια, ταϊζουν και την αμερικανική αγορά. Σήμερα είναι κορυφαία στον κόσμο στα ντολμαδάκια και leader στην Ελλάδα με τον αμέσως επόμενο ανταγωνιστή να έχει το 1/10 του τζίρου της Παλίρροια.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών για την χρήση 2023, ανήλθε σε 100,28 εκατ. ευρώ έναντι 75,9 το 2022, ενώ τα μικτά ενοποιημένα αποτελέσματα (κέρδη) εκμετάλλευσης έφθασαν τα 35,57 εκατ. έναντι 23,21 εκατ. αυξημένα κατά 53% συγκρινόμενα με το 2022. Τα ενοποιημένα κέρδη προ φόρων της χρήσης 2023 ανήλθαν σε 13,3 εκατ. έναντι 8,4 εκατ. της χρήσεως 2022. Τέλος, τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη του Ομίλου (μετά από φόρους) ανήλθαν σε 10,3 εκατ. έναντι 5,2 εκατ. το 2022.
Μέλισσα Κίκιζας
Η εξαγωγική δραστηριότητα της Μέλισσα Κίκιζας ξεκίνησε τη δεκαετία του ’70 και σήμερα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους στρατηγικούς πυλώνες της εταιρείας. Με παγκόσμια παρουσία σε περισσότερες από 45 χώρες, μεταξύ αυτών και οι ΗΠΑ, οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 25% του συνολικού ετήσιου τζίρου ακολουθώντας μια συνεχή ανοδική πορεία.
Είναι ο βασικός Ευρωπαίος προμηθευτής της Walmart σε ζυμαρικά από τις αρχές του 2023 ενώ το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας ενισχύθηκε περαιτέρω το 2024. Η Walmart αγοράζει γύρω στους 10.000 τόνους ζυμαρικών ετησίως που διατίθενται με το δικό του brand (private label), με υψηλά περιθώρια κέρδους για την ελληνική εταιρεία.
Παράλληλα η Terra Creta κινείται φέτος με ρυθμό ανάπτυξης της τάξεως του 25%, με εξαγωγική δραστηριότητα, ενώ αναμένεται να εμφανίσει έσοδα 40 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας επί της ουσίας υπερδιπλασιασμό της δυναμικής των πωλήσεών της συγκριτικά με το 2021, όταν εξαγοράστηκε από τον όμιλο Μέλισσα Κίκιζας.
Κύκνος
Με ηγετική θέση στην ελληνική αγορά στην κατηγορία της τομάτας και διεθνή παρουσία σε πάνω από 30 χώρες, τα προϊόντα Κύκνος είναι διαθέσιμα και στις ΗΠΑ. Η εταιρεία αναπτύσσει σταθερά το χαρτοφυλάκιο της και μέσα στο 2023, αποφάσισε να μπει στις κατηγορίες της μαγιονέζας και της μουστάρδας, προσφέροντας έξι νέες γεύσεις.
Σημαντική ενίσχυση μεγεθών κατέγραψε στην προηγούμενη οικονομική χρήση (01/07/2022-30/6/2023) η Κύκνος. Αναλυτικότερα ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 36,3 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 21,52% σε σχέση με τα 29,9 εκατ. ευρώ της χρήσης 2021-2022. Μάλιστα, θα πρέπει να σημειωθεί πως παρά το έντονο πληθωριστικό περιβάλλον και την μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, η εταιρεία αναπτύχθηκε και σε όγκο πωλήσεων κατά 4,74%. Οι πωλήσεις εσωτερικού αυξήθηκαν κατά 24% ενώ οι εξαγωγές ενισχύθηκαν κατά 45%.
Πηγή: businessdaily