Με ήπιες αυξητικές πιέσεις της τάξεως του +2,47% στα καταναλωτικά αγαθά διαμορφώθηκε το τοπίο των τιμών στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ τον Μάιο του 2025, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους. Τα σχετικά ευρήματα προέρχονται από έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), φορέα που εκπροσωπεί ερευνητικά τις μεγάλες επιχειρήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα.
Οριακή μεταβολή από μήνα σε μήνα – Σταθερότητα στο 12μηνο
Σε μηνιαίο επίπεδο, η μεταβολή των τιμών μεταξύ Απριλίου και Μαΐου 2025 υπήρξε οριακή (+0,63%), επιβεβαιώνοντας την τάση συγκράτησης που διαμορφώνεται στην αγορά. Ειδικότερα, το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούνιος 2024 – Μάιος 2025) καταγράφει σχεδόν απόλυτη σταθερότητα (-0,03%), υποδεικνύοντας ότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν ουσιαστικά απορροφηθεί στο δίκτυο των μεγάλων λιανεμπορικών σχημάτων.
Αυξήσεις: Εντοπίζονται κυρίως σε γλυκίσματα και φρέσκα είδη
Τη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του +8,83%, σημείωσαν οι τιμές στα μπισκότα, σοκολάτες και λοιπά ζαχαρώδη προϊόντα, κυρίως εξαιτίας της εκτόξευσης των διεθνών τιμών κακάο και καφέ. Ακολουθούν οι αυξήσεις στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά (+7,78%), με τις καιρικές συνθήκες να επιβραδύνουν τη φετινή παραγωγή, και στα φρέσκα κρέατα (+6,41%), λόγω μειωμένου ζωικού κεφαλαίου και υψηλότερου κόστους στις εισαγωγές, κυρίως σε μοσχάρι και χοιρινό.
Αυξητικές τάσεις εντοπίζονται επίσης στις ζύμες νωπές/κατεψυγμένες (+5,48%) και στα αλκοολούχα ποτά (+5,46%), ενώ τονίζεται ότι μέρος των αυξήσεων οφείλεται και στη διαφορετική χρονική τοποθέτηση του Πάσχα το 2025, το οποίο συνέπεσε με τον Μάιο.
Μειώσεις τιμών: Εντονότερες στα απορρυπαντικά και στα είδη για κατοικίδια
Από την άλλη πλευρά, αξιοσημείωτες μειώσεις καταγράφηκαν σε κρίσιμες κατηγορίες, με τα απορρυπαντικά και τα είδη καθαρισμού να εμφανίζουν πτώση -9,20%, γεγονός που αποδίδεται τόσο στη μείωση του κόστους παραγωγής όσο και στον έντονο ανταγωνισμό. Σημαντικές μειώσεις σημειώθηκαν επίσης στα:
- Τρόφιμα παντοπωλείου: -3,57%
- Τροφές για κατοικίδια: -4,91%
- Χαρτικά και είδη προσωπικής φροντίδας: -2,72%
- Αλλαντικά: -0,52%
Σημαντική συμβολή στην πτωτική πορεία κάποιων προϊόντων είχε και η αποκλιμάκωση των τιμών στο ελαιόλαδο, που αποτελεί βασικό είδος στο καλάθι του νοικοκυριού.
Οι βασικοί παράγοντες συγκράτησης των τιμών
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποδίδει τη γενική σταθεροποίηση των τιμών σε ένα σύνολο διαρθρωτικών και θεσμικών παραμέτρων, όπως:
- Αποκλιμάκωση του γενικού πληθωρισμού, ιδίως στο οργανωμένο λιανεμπόριο που διαθέτει αυξημένες δυνατότητες απορρόφησης κόστους λόγω οικονομιών κλίμακας.
- Ρυθμιστικό πλαίσιο και νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες, που τέθηκε σε εφαρμογή τον Μάρτιο 2025 και επέβαλε μεγαλύτερη διαφάνεια στις εμπορικές πρακτικές.
- Εντατική πολιτική προσφορών και εκπτώσεων, οι οποίες είναι αυξημένες τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων, η οποία επιτρέπει ταχύτερη ενσωμάτωση τιμολογιακών αλλαγών στα ράφια.
- Ισχυρή παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, των οποίων τα μερίδια συνεχίζουν να αυξάνονται, προσφέροντας στους καταναλωτές πιο προσιτές επιλογές.