Η Inditex, η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων παγκοσμίως και μητρική της Zara, ξεκίνησε το 2025 με χαμηλότερη του αναμενόμενου ανάπτυξη, καθώς οι πωλήσεις της αυξήθηκαν μόλις κατά 4% στις πρώτες πέντε εβδομάδες του έτους. Πρόκειται για σημαντική επιβράδυνση σε σχέση με το 10,5% που κατέγραψε συνολικά το 2024.
Η εταιρεία, η οποία είχε επιδείξει ανθεκτικότητα αμέσως μετά την πανδημία, πλέον βρίσκεται αντιμέτωπη με μία διαφορετική πραγματικότητα: η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης και η γενικότερη επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας καθιστούν δύσκολη τη διατήρηση των προηγούμενων ρυθμών ανάπτυξης.
Δύσκολες συνθήκες στην αγορά λιανικής
Αν και η Inditex διατηρεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι πολλών ανταγωνιστών της, όπως αποδεικνύουν τα αποτελέσματα της τελευταίας περιόδου, δεν μένει ανεπηρέαστη από το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Οι κυριότεροι ανταγωνιστές της, όπως η H&M, σημείωσαν επίσης χαμηλότερες επιδόσεις από το αναμενόμενο το τελευταίο τρίμηνο του 2024.
Την ίδια τάση επιβεβαιώνουν τα αποτελέσματα της εορταστικής περιόδου, με την Inditex να καταγράφει αύξηση πωλήσεων 7% στα 27 δισ. ευρώ, ποσοστό χαμηλότερο από τις προβλέψεις των αναλυτών που έκαναν λόγο για 14% ανάπτυξη. Το γεγονός αποδίδεται, μεταξύ άλλων, στις επιπτώσεις του βροχερού καιρού σε βασικές αγορές.
Αύξηση εσόδων, αλλά πίεση στα περιθώρια κέρδους
Παρά τη γενικότερη επιβράδυνση, τα κέρδη της Inditex στο τέταρτο τρίμηνο κατέγραψαν διψήφια αύξηση, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Ωστόσο, η χαμηλότερη από το αναμενόμενο αύξηση των πωλήσεων στη χριστουγεννιάτικη περίοδο προβληματίζει, καθώς δείχνει ότι το καταναλωτικό κοινό περιορίζει τις αγορές του.
Παράλληλα, οι ανταγωνιστές της Zara, όπως η σουηδική H&M, ανακοίνωσαν απογοητευτικά έσοδα στο τέταρτο τρίμηνο, επιβεβαιώνοντας τη δυσχερή κατάσταση του παγκόσμιου λιανεμπορίου ένδυσης. Παρά τις καλύτερες επιδόσεις της σε σχέση με τους ανταγωνιστές, η Inditex δεν ξέφυγε από τη γενικότερη τάση.
Επενδυτική στρατηγική και προκλήσεις
Για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της αγοράς, ο διευθύνων σύμβουλος της Inditex, Κωστής Μουσουρούλης, έχει ήδη ανακοινώσει φιλόδοξα σχέδια επενδύσεων. Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, η εταιρεία επένδυσε περίπου 900 εκατ. ευρώ σε ανακαίνιση καταστημάτων, βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας και ενίσχυση της τεχνολογίας της. Παράλληλα, για το 2025 προβλέπονται επιπλέον επενδύσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο στρατηγικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας.
Ωστόσο, η πρόκληση παραμένει σημαντική. Οι αυξανόμενες τιμές και η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών σε Ευρώπη και ΗΠΑ ασκούν πιέσεις στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Η αναταραχή στις παγκόσμιες αγορές, οι συνέπειες των δασμών και η επιβράδυνση της ανάπτυξης επηρεάζουν τις στρατηγικές της Inditex, αναγκάζοντάς την να επανεξετάσει τις κινήσεις της.
Η μετοχή στα υψηλότερα επίπεδα της ιστορίας της
Παρά τις προκλήσεις, η Inditex εξακολουθεί να αποτελεί αγαπημένο χαρτί των επενδυτών. Το 2024, οι μετοχές της ενισχύθηκαν κατά 10,5%, φτάνοντας ιστορικό υψηλό των 55,98 ευρώ στις 4 Δεκεμβρίου, ενώ η εταιρεία εξακολουθεί να υπερέχει σε σχέση με ανταγωνιστές της, όπως η H&M.
Ωστόσο, το ερώτημα που τίθεται είναι αν η Inditex θα μπορέσει να διατηρήσει τον ηγετικό της ρόλο σε μια αγορά που αντιμετωπίζει προκλήσεις, από τον πληθωρισμό μέχρι τις γεωπολιτικές αβεβαιότητες. Με τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και τον αυξημένο ανταγωνισμό, το 2025 αναμένεται έτος δοκιμασίας για τον γίγαντα του fast fashion.