Από σούπερ μάρκετ και βενζινάδικα μέχρι σταθμούς του μετρό, οι έξυπνες θυρίδες (lockers) έχουν εισβάλει δυναμικά στην ελληνική αγορά, προσφέροντας ευκολία και αυτονομία στους καταναλωτές. Ο αναδυόμενος αυτός κλάδος, που γνώρισε πρωτοφανή ανάπτυξη κατά την πανδημία λόγω της αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου, συνεχίζει να επεκτείνεται. Μεγάλες εταιρείες όπως η Box Now, η ACS και το Skroutz επενδύουν σημαντικά σε αυτόν, διαβλέποντας τεράστιες δυνατότητες περαιτέρω διείσδυσης.
Στατιστικά που εντυπωσιάζουν
Πριν την πανδημία, τα lockers ήταν σχεδόν ανύπαρκτα στην Ελλάδα. Σήμερα, πάνω από 5.000 έξυπνες θυρίδες έχουν εγκατασταθεί σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με τον Απόστολο Γεωργαντζή, διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου Quest και της ACS, οι παραδόσεις μέσω θυρίδων αντιπροσωπεύουν πλέον το 10% των συνολικών παραδόσεων της αγοράς κούριερ, με πρόβλεψη να ξεπεράσουν το 20% σε βάθος δεκαετίας.
Η ACS, για παράδειγμα, έχει τοποθετήσει περίπου 600 lockers με 24.000 θυρίδες και σχεδιάζει να φτάσει τις 3.000 εγκαταστάσεις μέσα στα επόμενα χρόνια.
Box Now: Πρωταγωνιστής της αγοράς
Η Box Now, ένας από τους βασικούς «παίκτες» της αγοράς, διαθέτει 120.000 θυρίδες σε 2.400 lockers, με πληρότητα που αγγίζει το 60%. Η εταιρεία, που συνεργάζεται με περισσότερα από 4.000 e-shops και εξυπηρετεί 11 εκατ. δέματα ετησίως, σχεδιάζει να επενδύσει επιπλέον 4 εκατ. ευρώ έως το 2025. Αυτό θα αυξήσει τις θυρίδες σε 150.000, ενώ η εταιρεία επεκτείνει τη δραστηριότητά της σε 10 ελληνικά νησιά και δημιουργεί μίνι καταστήματα αποκλειστικά για θυρίδες.
Η εξοικείωση του κοινού με τον συγκεκριμένο τρόπο παραλαβής οφείλεται στα πολλαπλά πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι έξυπνες θυρίδες. Οι καταναλωτές μπορούν να παραλάβουν τα δέματά τους όποτε τους εξυπηρετεί, μειώνοντας τις καθυστερήσεις και την ανάγκη για προσωπική παρουσία. Επιπλέον, η ευρεία διασπορά των lockers σε πολυσύχναστα σημεία εξασφαλίζει εύκολη πρόσβαση.
Προκλήσεις και προοπτικές
Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη, η αγορά αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η εύρεση κατάλληλων χώρων εγκατάστασης και το υψηλό κόστος επένδυσης. Ωστόσο, οι προοπτικές παραμένουν ιδιαίτερα θετικές, καθώς οι εταιρείες συνεχίζουν να καινοτομούν και να επεκτείνονται. Όπως υποστηρίζει ο Χρήστος Παπανδρόπουλος, CMO της Box Now, «ο κόσμος έχει αγκαλιάσει τις έξυπνες θυρίδες και ζητά περισσότερες».
Η δυναμική αυτή φαίνεται πως θα οδηγήσει σε έναν νέο τρόπο παραδόσεων, με τις έξυπνες θυρίδες να αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας.