Η σουηδική εταιρεία διαδικτυακών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Klarna έχει μειώσει σημαντικά τις νέες προσλήψεις εδώ και έναν χρόνο, με τον CEO της, Sebastian Siemiatkowski, να αποδίδει την εξέλιξη αυτή στην αυξανόμενη χρήση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (genAI).
Μείωση προσωπικού και ΑΙ
«Σταματήσαμε να προσλαμβάνουμε πριν από περίπου ένα χρόνο. Ήμασταν 4.500 εργαζόμενοι και τώρα έχουμε 3.500», δήλωσε ο Siemiatkowski στο Bloomberg TV, εξηγώντας πως η φυσική φθορά του προσωπικού συμβάλλει στη μείωση, χωρίς την ανάγκη για απολύσεις. Όπως είπε, το 20% των εργαζομένων αποχωρεί φυσιολογικά κάθε χρόνο, καθώς η μέση διάρκεια παραμονής στην εταιρεία είναι περίπου πέντε χρόνια.
Ο Siemiatkowski εξέφρασε την πεποίθηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να εκτελεί αποτελεσματικά τις εργασίες των ανθρώπων:
«Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί ήδη να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουμε εμείς. Αυτό σημαίνει ότι οι αυξήσεις στην αποδοτικότητα μπορούν να μεταφραστούν σε υψηλότερους μισθούς για τους εργαζομένους μας».
AI και αντικατάσταση θέσεων εργασίας
Η Klarna έχει ήδη ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη σε σημαντικούς τομείς, με χαρακτηριστική την αντικατάσταση του CRM συστήματος Salesforce με λύσεις που βασίζονται στην AI. Επιπλέον, ο ίδιος ο Siemiatkowski έκανε την είδηση όταν ζήτησε από την AI να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, προσπαθώντας να αποδείξει ότι ακόμη και ένας CEO θα μπορούσε να αντικατασταθεί από την τεχνητή νοημοσύνη.
Δεν σταματούν εντελώς οι προσλήψεις
Παρά τις δηλώσεις για μείωση του εργατικού δυναμικού, η Klarna εξακολουθεί να προσλαμβάνει προσωπικό για κρίσιμους ρόλους. Σύμφωνα με τον επικεφαλής επικοινωνίας της Klarna, John Craske, η εταιρεία προχωρούσε σε 1.000-1.500 προσλήψεις ετησίως μεταξύ 2019 και 2022. Πλέον, προσλαμβάνει επιλεκτικά μόνο για θέσεις-κλειδιά, κυρίως στον τομέα της μηχανικής λογισμικού.
Αυτή τη στιγμή, η Klarna αναζητά προσωπικό για πάνω από 50 θέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, όπως προκύπτει από τον ιστότοπό της. Παράλληλα, πολλές ομάδες της εταιρείας συνεχίζουν να αναπτύσσονται, όπως δείχνουν σχετικές αναρτήσεις στο LinkedIn.
Το παράδειγμα της Klarna και η τάση της αγοράς εργασίας
Η Klarna ακολουθεί την τάση που παρατηρείται σε πολλές μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες, όπως οι Meta και Amazon, οι οποίες τα τελευταία χρόνια μείωσαν το εργατικό τους δυναμικό είτε μέσω απολύσεων είτε επιβραδύνοντας τον ρυθμό προσλήψεων. Παρόλο που η τεχνητή νοημοσύνη αυξάνει την παραγωγικότητα, δεν μπορεί ακόμη να αντικαταστήσει κάθε εργασία.
Ενδεικτικά, ο αριθμός εργαζομένων της Klarna παραμένει στα ίδια επίπεδα με το 2021, καθώς η εταιρεία είχε προχωρήσει σε μαζικές προσλήψεις κατά την περίοδο της πανδημίας.
Η περίπτωση της Klarna αποδεικνύει ότι, ενώ η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει το εργασιακό τοπίο, η ανθρώπινη παρουσία παραμένει απαραίτητη για κρίσιμες λειτουργίες και στρατηγικές θέσεις.